جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 10:18:18 AM

لهستان که مایوسانه در تلاش برای احیای جریان گاز روسیه است، به شرکت نواتک دستور داد دسترسی به زیرساخت خطوط لوله را فراهم کند، در غیر این صورت با اقدام حقوقی مواجه خواهد شد که به سلب مالکیت زیرساخت منتهی می‌شود.
تهدید لهستان برای مصادره خطوط لوله روسیه

به گزارش بیرونیت، سخنگوی دولت لهستان روز جمعه به آسوشیتدپرس گفت: شرکت نواتک گرین انرژی روسیه دستور یافته است خطوط لوله خود را برای شرکتهای لهستانی قابل دسترس کند و عدم اجرای این فرمان به معنای اقدام حقوقی خواهد بود.سخنگوی دولت لهستان با استناد به قوانین مدیریت بحران، اعلام کرد سرنوشت نواتک که دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در روسیه است، به همکاری این شرکت روسی به شکل درست بستگی خواهد داشت و این که کارمندانش از مسدود کردن این فرآیند جلوگیری نکنند.پایگاه رسانه ای آر تی روسیه پیش‌تر گزارش کرد ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، به شرکتهای دولتی PGNiG، PSG و Gaz-System دستور داده است فورا گاز را برای شبکه‌هایی که رسما متعلق به نواتک هستند، تامین کنند.

در حالی که شرکتهای گاز دولتی لهستان می توانند گاز را برای شهرهایی که دسترسی‌شان به گاز قطع شده است، فراهم کنند اما برای انجام این کار به زیرساخت نواتک نیاز دارند.چندین شهر لهستان پس از اقدام نواتک در قطع عرضه به این کشور در هفته گذشته، بدون گاز مانده‌اند. شرکت گازپروم چهارشنبه گذشته اعلام کرد عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرده و تا وقتی که این دو کشور با درخواست مسکو برای پرداخت پول وارداتشان به روبل موافقت نکنند، روند عرضه متوقف می‌ماند. گازپروم به لهستان و بلغارستان که هر دو کشورهای ترانزیت برای گاز روسیه هستند، هشدار داد اگر از گازی که برای کشورهای دیگر است، برداشت کنند در آن صورت این شرکت جریان ترانزیت را کاهش خواهد داد.

لهستان یک زیرمجموعه نواتک را به همراه ۵۰ نهاد و شخص روسی و بلاروسی، در لیست تحریمهایش قرار داده است. لهستان در میان کشورهای اتحادیه اروپاست که خواستار اتخاذ سخت ترین رویکرد در قبال روسیه برای حمله به اوکراین هستند. قرارداد تامین گاز لهستان با شرکت گازپروم روسیه برای ۱۰.۲ میلیارد متر مکعب در سال است و حدود ۵۰ درصد از مصرف این کشور را پوشش می‌دهد.حمله نظامی روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شد، هزاران کشته و مجروح برجای گذاشته و شهرهای بزرگ و کوچک این کشور را نابود کرده و باعث آوارگی بیش از پنج میلیون نفر شده است.مقامات لهستانی پنج شنبه گذشته وعده دادند از گازپروم برای اقدامات غیرقانونی این شرکت خسارت بگیرند. لهستان مدعی است روسیه با درخواست پرداخت پول گاز به روبل و قطع عرضه گاز برای لهستان، قراردادش را نقض کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، معاون وزیر خارجه لهستان به رادیو پولسکی گفت: گازپروم باید به ما خسارت دهد زیرا به شکل آشکاری غیرقانونی عمل کرده است. این نظر متخصصان کشورهای مختلف است.

منبع: ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین