پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:48:33 PM
بزرگان معدن در هتل صفاییه یزد گردهم آمدند

پنجمین همایش ملی نقش معدن در توسعه کشور به فرصتی تبدیل شد تا مکالمه‌ای شفاف و بدون لکنت میان بخش خصوصی و دولت به وجود آید. این همایش پنجشنبه گذشته با حضور پررنگ بخش خصوصی، اعضای شورای عالی معادن و سیاستگذاران بخش معدن به رسم هر سال در هتل صفاییه یزد برگزار شد.
روز پاسخ
در این همایش فعالان بخش معدن کشور در دومین استان معدنی کشور در جمع اعضای شورای عالی معادن خواسته های خود را مطرح کرده و آنان را در جریان دست اندازهای واقعی بخش معدن قرار دادند.
به گزارش معدن نامه، این همایش شاید جزو تنها همایش معدنی در کشور باشد که بزرگان بخش خصوصی معادن و صنایع معدنی نظیر محمدرضا بهرامن، محمود گوهرین، منصور نجمی نیا، ابوالقاسم شفیعی، بهرام شکوری، سیدمحمد احرامیان، محمود نوریان و . . . در آن حاضر شده و مطالبات خود را صریحا بیان می کنند.
از سویی دیگر حضور اعضای شورای عالی معادن در این همایش سبب شد تا برای حل مسائل مهم معدنی در استان یزد چاره اندیشی شود. 
نزدیکی ادبیات دولت و بخش خصوصی به هم و درک متقابل آنان از مسائل و مشکلات هم یکی از دستاوردهای مهم بخش معدن در این همایش بود.
پنجمین همایش ملی نقش معدن در توسعه کشور با رویکرد مواد معدنی استراتژیک، به همت خانه معدن استان یزد و با همکاری خانه معدن ایران در هتل صفائیه یزد برگزار شد.
به گزارش معدن نامه اعضای شورای عالی معادن صبح پنجشنبه ششم تیرماه با حضور در این همایش، نمایشگاه جانبی آن را افتتاح کردند.
در این نمایشگاه شرکت های چادرملو، سنگ آهن مرکزی، ذوب روی بافق، سرب و روی مهدی آباد و برخی دیگر از فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور حضور یافتند.
اعضای شورای عالی معادن به سرپرستی جعفر سرقینی با حضور در غرفه این شرکت ها در جریان آخرین دستاوردهای آنان قرار گرفتند.
شرکت کنندگان در این همایش، با حضور در معدن سرب و روی مهدی آباد از روند توسعه و پیشرفت پروژه های این معدن بازدید کردند.
📍نقش یزد در توسعه معادن ایران
محمدرضا علمدار، رئیس سازمان صمت استان یزد در این همایش گفت: 12 هزار نفر در بخش معدن و صنایع معدنی استان یزد مشغول بکار هستند.
او افزود: یزد دومین استان معدنی از لحاظ میزان ذخیره و اولین استان از لحاظ تنوع مواد معدنی بوده و رتبه اول استخراج سنگ آهن کشور با تولید 30 میلیون تن در سال را داراست.
علمدار گفت: یزد تولید کننده عمده مواد معدنی مورد نیاز برای صنعت فولاد کشور است. 
او افزود: این استان رتبه اول ذخایر سرب و روی و باریت در کشور را دارد.
رئیس سازمان صمت استان یزد خاطرنشان کرد: یزد توانسته رتبه اول کشور در صدور گواهی کشف و بهره برداری مواد معدنی را از آن خود کند.
او گفت: اهمیت معدن در استان یزد به گونه ایست که اگر یک روز مشکلی برای حمل و نقل مواد معدنی بوجود بیاید، کل استان با مشکل مواجه می شود.
📍نقش معدن در توسعه جوامع انسانی 
محمدعلی طالبی، استاندار یزد در ادامه همایش نقش معدن در توسعه کشور گفت: بسیاری از کانون های شکل گیری جوامع انسانی در استان یزد مرهون وجود معادن است.
او افزود: استان یزد وابستگی زیادی به معادن دارد و زندگی مردم این استان با بخش معدن  عجین شده است. 
طالبی گفت: مردم و نمایندگان مجلس مطالباتی از بخش معدن استان دارند که باید با تعامل و تعادل بخشی به آن پاسخ داده شود.
او تصریح کرد: بیشترین وقت استانداری یزد به برطرف کردن موانع کسب و کار در معادن اختصاص داده شده چرا که این بخش مهم ترین عامل توسعه استان یزد بوده است.
طالبی گفت: معادن علاوه بر نقش آفرینی در توسعه و اشتغال مردم یزد، نقش برجسته ای در توسعه زیر ساخت های این استان داشته است.
📍تمجید از بانکی، جهانگیری، موذن زاده، هراتی نیک، سرقینی، نوریان و احرامیان
در این همایش نماینده مردم اردکان به نمایندگی از مردم استان یزد از خدمات محمدتقی بانکی، اسحاق جهانگیری، مصطفی موذن زاده، احمدعلی هراتی نیک، جعفر سرقینی، محمود نوریان و خانواده احرامیان  به بخش معدن و صنایع معدنی  استان یزد تقدیر کرد.
محمدرضا تابش گفت: تلاش این افراد سبب شد تا بخش معدن در استان یزد به شکوفایی برسد و مردم یزد قدردان این افراد هستند.
او در ادامه گفت: مرکز پژوهش ها اعلام کرده که معادن کوچک در برابر تحریم های سال 91 و 92 بسیار آسیب پذیر بوده اند و دولت باید فکری برای این معادن در دور جدید تحریم ها کند.
تابش افزود: دخالت دولت در قیمت گذاری سنگ آهن و فولاد مشکلاتی را برای بخش تولید ایجاد کرده است.
او گفت: ترکیب شورای عالی معادن استان یزد سیاسی است و باید تخصصی شود.
تابش تصریح کرد: به معادن نباید به عنوان بنگاه خیریه نگاه کرد بلکه باید به نقش آن در توسعه کشور توجه داشت. همین امروز 130 هزار نفر از چادرملو تغذیه می کنند و اگر این معدن نبود این اشتغال چگونه بوجود می آمد.
📍سرقینی: سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد 8 درصد است
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت دیگر سخنران این همایش بود. او گفت: سهم معدن در تولید ناخالص داخلی 1.2 و در صنایع معدنی 6.8 درصد بوده که کل آن به 8 درصد می رسد.
جعفر سرقینی افزود: توسعه معدن، توسعه مناطق کشور است و هرجا معدن فعال شده آن منطقه با رشد و توسعه همراه بوده است.
او گفت: معادن پرچمدار توسعه پایدار در کشورند و کار در معادن امنیت شغلی را به همراه دارد و کمترین اعتراض های کارگری را در این بخش داشته ایم.
سرقینی افزود: ایجاد امنیت برای بهره برداران و فعالان معدنی از دستاوردهای شورایعالی معادن است. امنیت فعالان معدنی به گونه ایست که هیچ فعال معدنی را سراغ که جلوی فعالیت آن گرفته شده باشد.
او گفت: شاید از برخی معدنکاران سلب صلاحیت شده باشد که این بخاطر معطل ماندن ذخیره بوده و سرمایه گذاران جدیدی دعوت به کار شده اند تا این معادن فعال شوند.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین