پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 12:57:35 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:57785
  • زمان انتشار:پنجشنبه 4 خرداد 1402-23:55
  • کاربر:
رئیس پژوهشگاه نیرو در مراسم پیش‌راه‌اندازی طرح پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی فولاد هرمزگان مطرح کرد؛

معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: در مجموعه فولاد هرمزگان از تحقیقات دانش‌بنیان به خوبی حمایت می‌شود و این شرکت یک فضای دانش‌بنیان در صنعت ایجاد کرده که قابل تقدیر است.
حمایت فولاد هرمزگان از طرح‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، مراسم پیش‌راه‌اندازی طرح پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی شرکت فولاد هرمزگان با حضور مجید عمیدپور معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه نیرو، عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، محمد صادقی رئیس دانشگاه هرمزگان، علیرضا نصیری رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان، وحید عامری رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان و جمعی از معاونان و مدیران شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد.

در این مراسم رئیس دانشگاه هرمزگان و رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان از رویکرد مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مبنی بر حمایت از شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان، دانشجویان نخبه و به کارگیری آن‌ها در صنعت به صورت ویژه تقدیر کردند و با اعلام اینکه آماده ادامه هرگونه همکاری نزدیک با فولاد هرمزگان در زمینه‌های صنعتی هستند، نقش دانش را در شرکت فولاد هرمزگان به ویژه از سوی نخبگان و دانشگاهیان ستودند.

همچنین در حاشیه این مراسم، عمیدپور به خبرنگار فولاد هرمزگان گفت: خوشبختانه فولاد هرمزگان از متخصصان و کارشناسان خبره و جوان در صنعت فولاد بهره می‌برد و از حضور در این شرکت بسیار خرسندم. امید در میان این جوانان موج می‌زند و در گرمای طاقت‌فرسای استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند که این فعالیت آن‌ها در دو ماه گذشته با رکوردشکنی همراه بوده است.

وی افزود: آمارهای منتشر شده از فولاد هرمزگان باعث دلگرمی همه ما است. باید توجه داشت که صنعت فولاد به عنوان یک نهاده توسعه‌ای کشور، میزان تولید آن یکی از عوامل و ضرایب توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود. بنابراین، آمارهای فولاد هرمزگان و رکوردشکنی‌های انجام شده فراتر از ظرفیت اسمی که با همت این جوانان به دست آمده است، باعث دلگرمی خواهد بود.

فولاد هرمزگان به خوبی از تحقیقات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت فولاد هرمزگان، خاطرنشان کرد: در این مجموعه از تحقیقات دانش‌بنیان به خوبی حمایت می‌شود و طرح آب‌شیرین‌کن جذبی نیز از این دست فعالیت‌ها است. این طرح با همکاری دانشگاه هرمزگان انجام شده و فناوری نسبتا جدیدی در دنیا در این زمینه به شمار می‌رود. نقطه قوت این طرح نسبت به سایر روش‌های رایج، کاهش مصرف انرژی است و در صورتی که به مرحله طراحی نهایی و صنعتی شدن برسد، می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای تامین آب صنایع سواحل جنوبی کشور باشد.

عمیدپور تاکید کرد: همه حاضران در این مراسم بر این نکته اتفاق نظر دارند که شرکت فولاد هرمزگان یک فضای دانش‌بنیان در صنعت ایجاد کرده و این باعث دلگرمی و خوشحالی است. امیدوار هستیم طرح پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی در فولاد هرمزگان به ثمر برسد و شاهد بروز یکی از تکنولوژی‌های نوین در کشور در تولید آب شیرین از دریا باشیم. مهم این است که در فولاد هرمزگان با همکاری دانشگاه هرمزگان فضایی دانش‌بنیان برای صنعت ایجاد شده است و این همکاری‌ها می‌تواند برای سایر مسائل صنعتی تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از این مسائل تکنولوژی تولید فولاد سبز است و مفهوم آن در وزارت نیرو این است که فولادسازان برای تولید محصول به سمت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر حرکت کنند. همچنین رویکرد کاهش شدت مصرف انرژی و آب در تولید فولاد داشته باشند. انتظار داریم فولاد هرمزگان در پروژه‌های توسعه‌ای خود، مصرف انرژی و آب را به ازای تولید هر تن فولاد کاهش دهد. همچنین امیدواریم سایر صنایع فولادی نیز در همین مسیر توسعه دانش‌بنیان و در جهت بهره‌وری گام بردارند. در کشور برای تامین پایدار آب و به ویژه انرژی صنعت فولاد با مشکلاتی مواجه هستیم. بنابراین انجام چنین فعالیت‌های دانش‌بنیانی در حوزه آب و برق بسیار مهم هستند و از مسئولان شرکت فولاد هرمزگان و همه حاضران در این پروژه درخواست دارم که همین رویکرد را تداوم بخشند.

وظیفه وزارت نیرو تامین پایدار برق صنایع است

رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به مشکلات زیرساختی کشور و چالش تامین انرژی صنعت فولاد در فصول گرم، عنوان کرد: وظیفه وزارت نیرو تامین پایدار برق و آب برای بخش‌های مختلف مصرف‌کننده همچون خانگی و صنعت است. به این موضوع واقفیم که تامین انرژی و آب صنایع باعث ارتقای تولید ناخالص داخلی و رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

عمیدپور با بیان اینکه طرح‌هایی در وزارت نیرو در حوزه خانگی در دستور کار است، گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح پاداش خانگی برای کاهش مصرف برق و تشویق خانوارها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. به دنبال آن هستیم تا با مشوق کاهش مصرف برق در بخش خانگی، بتوانیم انرژی مورد نیاز صنایع را تامین کنیم. تمام تلاش ما این است که صنعت فولاد در سال جاری کمترین نگرانی را بابت تامین برق داشته باشد. قطعا با مسئولان حوزه برق استان هرمزگان جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

وی اذعان کرد: صنعت برق نیز مانند همه صنایع کشور با چالش‌ها و محدودیت‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. از دیگر راهکارهای تامین برق صنایع می‌توان به مشارکت آن‌ها در ساخت و تامین انرژی مانند ساخت نیروگاه‌های جدید و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرد. همچنین تابلوی برق سبز در بورس انرژی کشور راه افتاده است.

معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه نیرو در پایان خاطرنشان کرد: از هر گونه طرحی در فولاد هرمزگان که به بهره‌وری صنعت فولاد کشور در مصرف آب و انرژی کمک کند، تقدیر و حمایت می‌کنیم. امیدوار هستیم با کمک همه بخش‌ها امسال با کمترین آسیب و قطعی برق مواجه شوند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین