جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:57:21 AM

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، آخرین گزارش ماهانه خود را در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سامانه کدال به اطلاع سهامداران بازار سرمایه رساند.
حرکت ومعادن در مسیر توسعه

به گزارش بیرونیت، سرمایه‌گذاری‌ های انجام‌شده «ومعادن» در این دوره مالی مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه و شرکت‌های غیر بورسی بود. میزان سرمایه‌گذاری «ومعادن» در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ (سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲) متعلق به شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه بود. همچنین بهای تمام‌شده آن برابر با مبلغ ۱۵ هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان بوده و این شرکت توانسته در شرکت‌های غیر بورسی نیز میزان سرمایه‌گذاری خود را به ۸ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان برساند.

مجموع میزان بهای ‌تمام‌شده سرمایه‌گذاری «ومعادن» در فروردین‌‌ماه مبلغی برابر با ۲۳ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان به ثبت رسید و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی ۶۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری این شرکت را تشکیل می‌‌دهد و مابقی نیز در حوزه شرکت‌های غیربورسی انجام‌ شده است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌ است؛ ۸۳ درصد از این میزان در فروردین‌‌ماه مربوط به استخراج کانه‌های فلزی و ۱۷ درصد هم مربوط به فلزات اساسی و دیگر حوزه‌ها بوده است.

بهای‌ تمام‌شده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در اولین دوره از سال مالی با افزایش همراه بود و توانست در مقایسه با ماه گذشته به رشد حدود ۴ درصدی دست پیدا کند. میزان افزایش صورت گرفته در سرمایه‌گذاری مربوط به حضور این شرکت در بخش غیر بورسی است که در این ماه با افزایش ۸۳۹ میلیارد تومانی روبه‌رو بود. ومعادن در پرتفوی بورسی خود نیز در فروردین‌‌ماه نزدیک به ۵۸ میلیارد تومان پول تزریق کرد.

بیشترین تغییر در افزایش بهای تمام‌شده «ومعادن» در فروردین‌‌ماه متعلق به استخراج معادن و دیگر صنایع (شرکت‌های غیر بورسی) و استخراج کانه‌های فلزی (پرتفوی بورسی) بود.

برای یک سرمایه‌‌گذاری می‌توان از زوایای مختلف استراتژی تعریف کرد. از جمله استراتژی‌ها در بازار سرمایه، زمان است که به سه بازه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود. سهام «ومعادن» را می‌‌توان جزء گروه سوم این دسته‌بندی قرار داد و نگاهی بلندمدت به آن داشت.

مهم‌ترین دلیلی که باعث وجه تمایز سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با دیگر بازارها می‌شود، طول مدت‌زمان سرمایه‌گذاری در این بازار است. بازار سرمایه، بازاری کوتاه‌مدت برای یک یا دو ماه نیست، بلکه بازار بلندمدتی است که باید سهامداران با نگاه میان‌مدت یک‌ساله یا بلند‌مدت ۳ تا ۵ ساله به آن نگاه کنند.

اما روند ارزش بازار روز پرتفوی بورسی «ومعادن» از فروردین ۱۴۰۰ با روند صعودی همراه بوده و تا آغاز سال ۱۴۰۱ نیز این روند را ادامه داده است. با این حال، برای مدتی این روند با نزول همراه شد، اما در پایان سال مالی توانست روند کاهشی خود را جبران و در اسفندماه ۱۴۰۱ هم سقف قبلی خود را تکرار کرد. ومعادن در ادامه این روند صعودی، در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بیشترین میزان ارزش بازار در طول ۲ سال اخیر را با مبلغ ۱۸۲ همت به ارمغان آورد.

با توجه به روند ارزش بازار «ومعادن»، این شرکت در گزارش ماهانه منتهی به فروردین‌‌ماه ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۸۲ همت دست‌ یافته است و این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه خود رشد ۱۴ درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده و بر این اساس «ومعادن» را می‌توان در گروه سهامی قرار داد که عملکردی بلندمدت را به همراه دارد.

 این شرکت سرمایه‌گذاری در مقایسه با ماه گذشته نیز شاهد افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومانی ارزش بازار خود بوده است. بیشترین تأثیر در رشد ارزش بازار «ومعادن» متعلق به استخراج کانه‌‌های فلزی با ۱۱ هزار میلیارد تومان بود.

بیشترین سرمایه‌گذاری این شرکت در شرکت‌های بورسی مربوط به سنگ‌آهن گل گهر، تأمین مواد اولیه فولاد صبانور، معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ‌آهن گهرزمین است که در این‌ بین، سنگ‌آهن گل گهر با بهای تمام شده ۵ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان در پرتفوی بورسی «ومعادن»، بیشترین سهم را از نظر بهای تمام شده به خود اختصاص داده است. ارزش بازار گل گهر ۲۴۸ هزار میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن سهم ۲۳ درصدی «ومعادن» از این شرکت، نزدیک به ۵۲.۶۰۰ میلیارد تومان از کل ارزش روز پرتفوی بورسی آن سهم «کگل» می شود.

بر اساس این گزارش، فعالیت ماهانه «ومعادن» در فروردین‌‌ماه به رشد یک هزار و ۹۲ درصدی دست پیدا کرد.  P/E این شرکت ۹.۱۱ و P/E گروه نیز ۱۲.۷۶ به ثبت رسید. همچنین بر اساس آخرین صورت مالی ارائه‌ شده، این شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ به حاشیه سود خالص ۱۰۷.۷ درصدی رسیده است.

در پایان این گزارش می‌‌توان به پیشرفت چشمگیر پروژه‌های پیشران شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سراسر کشور اشاره کرد که از مجموع ۴۸ پروژه پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، اجرای ۸ پروژه‌ بر عهده آن است. این پروژه‌ها که در شمال، جنوب شرق، غرب و مرکز ایران پراکنده‌اند یا به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند و یا در دست اجرا هستند و در چند سال آینده آغاز به کار می‌کنند. «ومعادن» توانست با مناقصه معدن مس جانجا، پروژه‌های طرح پیشرانان را به ۸ مورد رشد دهد.

منبع: بورس نیوز



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین