پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:06:00 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:57827
  • زمان انتشار:دوشنبه 8 خرداد 1402-7:45
  • کاربر:

 نشریه متال بولتن در گزارشی از کاهش چشم‌گیر ذخایر سنگ آهن در چین خبر داد، ضمن اینکه تجار و مصرف کنندگان نیز حجم خرید خود را کاهش داده‌اند در مقابل حجم تولید و صادرات استرالیا بزرگترین صادرکننده سنگ آهن جهان در سقف تاریخی قرار دارد. با این حساب آیا ریزش قیمت سنگ آهن ادامه‌دار خواهد بود؟
کاهش چشم‌گیر ذخایر سنگ‌ آهن

به گزارش بیرونیت به نقل از ایراسین، سه ماه قبل وقتی موسسات مختلف قیمت سنگ آهن برای سه ماه‌ دوم ۲۰۲۳ را در محدوده ۱۲۵ تا ۱۵۰ دلار برای هر تن پیش‌بینی می‌کردند کمتر کسی تصور می‌کرد قیمت سنگ آهن به ۱۰۰ دلار برسد و اگر اخبار بد این حوزه ادامه‌ پیدا کند، شاید قیمت هر تن سنگ آهن در هفته‌های پیش‌رو به کمتر از ۱۰۰ دلار برسد. سنگ آهن کمتر از ۱۰۰ دلار اتفاق عجیبی نیست و در سال ۲۰۱۵ سنگ آهن حتی به کانال ۳۰ دلار نیز نفوذ کرد ولی حتی در آن زمان نیز حجم تولیدات به اندازه امروز نبود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد استرالیا قطب سنگ آهن جهان حجم تولیدات خود را افزایش داده‌است و همچنان از احتمال رشد مجدد ظرفیت استخراج سنگ آهن برای ماه‌های آینده می‌گوید در حالی که تقاضا در چین کاهش پیدا کرده است. به گزارش نشریه متال بولتن چینی‌ها نه تنها تقاضا برای سنگ آهن را کاهش داده‌اند بلکه در حال کاهش موجودی ذخایر خود هستند. هفته گذشته نیز بانک انگلیسی گلدمن ساکس در گزارشی مدعی شد ترس از رکود باعث شده تا ذخایر کامودیتی‌ در انبارهای جهانی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند. یک تاجر در بندر شانگهای چین در این‌باره به متال بولتن گفت: با توجه به اینکه بیشتر فعالhن بازار انتظار دارند روند نزولی قیمت سنگ آهن ادامه‌ داشته باشد، تاجران و فولادسازان در حال کاهش چشم‌گیر ذخایر سنگ آهن خود هستند.

بلومبرگ نیز در گزارشی مدعی شد بازاریان انتظار ندارند قیمت جهانی سنگ آهن در کوتاه مدت افزایش چشم‌گیری داشته‌باشد. البته داده‌های اقتصادی چین، سقف بدهی‌های آمریکا، نرخ بهره و ادامه سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آینده تاثیر زیادی در تعیین قیمت سنگ آهن دارد. همان‌طور که سه ماه قبل کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد سنگ آهن با چنین افت قیمتی مواجه شود، شاید اخبار بالا در آینده‌ای نزدیک همه چیز را به نفع سنگ آهن تغییر دهد.

ریزش سنگ آهن به نفع فولاد

متال بولتن مدعی شد فولادسازان جهان از ریزش قیمت سنگ آهن حمایت می‌کنند زیرا با این اتفاق حاشیه سود آنها افزایش پیدا می‌کند. البته قیمت انواع محصولات فولادی نیز طی ماه‌های گذشته ریزشی بود ولی کاهش قیمت سنگ‌آهن باعث شد تا ریزش قیمت محصولات فولادی اثر کمتری در حاشیه سود فولادسازان داشته‌باشد. با این حال به نقل از متال بولتن، فولادسازان جهان در حال کاهش ذخایر سنگ آهن خود هستند تا شاید در آینده‌ای نزدیک سنگ‌آهن ارزان‌تر از ۱۰۰ دلار بخرند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین