سه شنبه 28 فروردين 1403 شمسی /4/16/2024 4:37:47 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:57867
  • زمان انتشار:چهارشنبه 10 خرداد 1402-10:51
  • کاربر:

صنعت سیمان این روزها شاهد افزایش تقاضاست که البته این اتفاق مثبت در اغلب نقاط کشور همراه با رشد قیمت نبوده و با وجود نامه‌نگاری‌های مسوولان انجمن صنفی کارفرمایی سیمان، کماکان نرخ پایه سیمان در بورس‌کالا تغییری نکرده و باید منتظر برگزاری نشست مشترک با وزارت صمت و بورس‌کالا باشیم؛ این در حالی است که هزینه‌های تولید از روزهای ابتدایی امسال به شدت افزایش یافته است.
هشدار برقی از کارخانه سیمان

به گزارش بیرونیت به نقل از دنیای معدن، علاوه بر موضوع قیمت، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت سیمان رشد هزینه‌های برق و گاز در سال‌جاری است، چرا که مجلس شورای اسلامی اختیارات اعمال تغییرات انرژی را به دولت واگذار کرده و علاوه بر نگرانی از رشد چشمگیر انرژی، این دغدغه وجود دارد که بعد از تعیین بهای انرژی، از شرکت‌ها ما‌به‌التفاوت هزینه چند ماه ابتدایی سال را هم مطالبه کنند؛ در حالی که شرکت‌ها بر اساس بهای انرژی سال گذشته سیمان و کلینکر عرضه کرده‌اند و صورت‌های مالی امسال هم تاکنون بر اساس نرخ‌های گذشته گاز و برق تهیه شده است؛ بنابراین چنانچه دولت مرتکب این اشتباه شود، صورت‌های مالی شرکت‌ها دچار مشکل شده و به طور طبیعی سهامداران دچار سردرگمی می‌شوند. نگرانی دیگر صنعت سیمان که البته هر ساله در تابستان اتفاق می‌افتد، محدودیت‌های برق است. طبق اطلاع‌رسانی وزارت نیرو از دهه سوم خرداد تا اواسط شهریور محدودیت‌های صنعت سیمان آغاز می‌شود و برخلاف سال گذشته که شرکت‌ها می‌توانستند در شب بدون محدودیت تولید داشته باشند، این بار عنوان شده که در تمام ساعات شبانه‌روز شرکت‌ها مجاز به استفاده از ۳۰‌درصد دیماند هستند و با این اتفاق عملا کوره واحدهای سیمانی باید خاموش شود که در این صورت صرفا به شرط دارا بودن کلینکر می‌توانند سیمان روانه بازار کنند.

نکته حائز اهمیت این است که به خاطر محدودیت‌های گاز در زمستان پارسال و تعطیلی چند ماهه شرکت‌ها، شرکت‌ها یا فاقد کلینکر هستند یا کلینکر آنها به دلیل تولید در سال‌های پیش‌تر امکان استفاده ۱۰۰‌درصدی ندارد و باید با کلینکر تازه ترکیب شود. بر این اساس و با توجه به اینکه تیر، مرداد و شهریور ماه‌های رونق ساخت‌وساز به شمار می‌رود، با بالاترین میزان مصرف مواجه هستیم و با این شرایط سیمان بازار به سختی تامین می‌شود و افزایش قیمت نه توسط شرکت‌ها که در بازار و توسط واسطه‌ها محتمل به نظر می‌رسد. کمااینکه در سال گذشته که شاهد قطع گاز بودیم، هر تن سیمان در برخی نقاط کشور در بازار به نرخ ۲ میلیون تومان فروخته شد. صنعت سیمان قابلیت انعطاف بالایی در بحث انرژی دارد و دولت در صورتی که برای پیک مصرف ۳۰‌درصد دیماند، در ساعات غیر‌پیک ۶۰‌درصد و در طول شب اجازه تولید سیمان بدون محدودیت را صادر کند، شرکت‌ها می‌توانند نیاز بازار را به راحتی تامین کنند و از طرفی باعث ایجاد فشار به شبکه نشوند؛ در غیر‌این صورت در حالی که شرکت‌ها بر اساس قوانین بورس کالا، میزان سیمان تولیدی‌شان را به نرخ‌های تعیین‌شده عرضه می‌کنند، افزایش قیمت در بازار اتفاق می‌افتد.

متاسفانه در بسیاری موارد شاهد تصمیمات غیر‌کارشناسی مسوولان دولتی در خصوص صنعت سیمان هستیم که علاوه بر آسیب به صنعت سیمان، مصرف‌کننده نهایی را به شدت متضرر می‌کند و امروز چنانچه وزارت نیرو تصمیم مذکور (اختصاص ۳۰‌درصد دیماند در تمام ساعات شبانه‌روز) را عملیاتی کند، وضعیت برای صنعت سیمان به مراتب سخت‌تر از سال‌های پیش خواهد بود؛ در صورتی که با برگزاری جلسات کارشناسی با انجمن سیمان می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرد. نکته امیدوار‌کننده اینکه در این خصوص برخی اخبار غیر‌رسمی منتشر شده که حاکی از احتمال اعمال تغییرات جدید در محدودیت برق است که امیدواریم به واقعیت بپیوندد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین