جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 1:07:39 AM
رئیس سازمان زمین شناسی در آیین آغاز به کار پروژه برداشت ژئوفیزیک هوایی در بلوک سبزوار، عنوان کرد:

قطار طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور با محوریت اجرایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی،  به ایستگاه شهر سبزوار رسید.
توزیع عادلانه ثروت زمین در خراسان

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌ عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، پنج‌شنبه چهارم خردادماه امسال مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه سبزوار-بردسکن با حضور مقامات کشوری و استانی در خراسان‌ رضوی آغاز به‌ کار کرد.

<div >

بر اساس این گزارش، آیین رونمایی از پروژه ژئوفیزیک هوایی پهنه بردسکن در غرب خراسان رضوی، با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و همچنین مدیران و نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی، فرماندار سبزوار و مسوولان استانداری، در محل فرودگاه سبزوار برگزار شد.

بنا به این گزارش، در ابتدای این مراسم، حسین ابراهیمی فرماندار ویژه شهر سبزوار با بیان اینکه بحث ژئوفیزیک هوایی باعث ایجاد مطالعات زیرساختی و مبنای بسیاری از مطالعات اکتشافی در شهرستان می‌شود، ابراز امیدواری کرد این پروژه که با اعتبار سنگین و با عنایت دولت سیزدهم در کمتر از چند ماه آغاز شده، به توسعه پایدار و اشتغالزایی در سبزوار منتهی شده و ظرفیت بی‌نظیری را در اقتصاد این شهرستان رقم زند. 

سخنران بعدی این آیین اما امیررضا رجبی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بود که در خصوص فعالیت های معدنی استان تحت‌ نظارت خود، گزارش کوتاهی را بیان کرد. وی از تکمیل و به‌ روزرسانی سامانه کاداستر که باعث شفاف شدن وضعیت پرونده‌های معدنی شد، به‌ عنوان یکی از مهمترین اتفاقات در این حوزه یاد کرد. به گفته رجبی،  این اتفاق باعث افزایش درآمد دولت از حقوق دولتی معادن شده است. وی همچنین از ایجاد کارگروه‌هایی با هدف بازدید نظارتی بر فعالیت های معدنی و اکتشافی استان و تعامل میان منابع طبیعی و محیط‌ زیست در راستای فعالیت های اکتشافی و معدنی در استان خراسان رضوی خبر داد. رجبی تاکید کرد: منطقه سبزوار پتانسیل تبدیل شدن به هاب صنعتی و معدنی را داراست، اما آنچه در دل لایه‌های زمین وجود دارد، پروازهای ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف عمقی را می طلبد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور که به‌ عنوان سازمان متولی انجام پروازهای ژئوفیزیک هوایی در منطقه بردسکن-سبزوار، فعالیت خود را آغاز کرد، سخنران بعدی این مراسم بود.

علیرضا شهیدی در ابتدای سخنان خود در خصوص اهمیت نقش اکتشاف و معدنکاری گفت: پس از دوره‌های انقلاب صنعتی اول و دوم و با گذر زمان، به خصوص بعد از جنگ جهانی، روز به روز بر اهمیت فلزات افزوده شد تا جایی که به‌ عنوان عناصر استراتژیک نقش مهمی را در مناسبات دنیا ایفا کرد. وی افزود: پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۴۰ میلادی، عناصر معدنی جایگزین نفت خواهند شد. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اهمیت معدنکاری نباید ما را از مسائل زیست‌محیطی غافل کند، افزود: این روزها در دنیا از روش‌هایی که منجر به معدنکاری سبز شده، استفاده زیادی می‌شود، اما درکنار این مسائل باید کرامت و حقوق مردمی را که در مجاورت و همسایگی نواحی معدنی زندگی می‌کنند، حفظ کنیم.

شهیدی تاکید کرد:سازمان زمین‌شناسی به عنوان اولین حلقه در زنجیره اکتشاف، نقش مهمی در شناخت درست و اصولی پتانسیل‌های معدنی سطحی و زیر سطحی دارد و یکی از مهمترین سیاست‌های ما افزایش عمق اکتشاف از طریق تکنولوژی ژئوفیزیک هوایی، به‌ منظور شناخت مواد معدنی بیشتر و تنوع‌ بخشی به آنهاست. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص فعالیت‌های نوین سازمان متبوعش گفت: در سالیان اخیر با توجه به نیاز کشور و بر اساس پارادایم‌های دنیا، تولید نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک‌ پنجاه‌ هزارم را در دستور کار خود قرار داده و در واقع سعی کردیم به سمت تولید نقشه‌های کاربردی برویم. به هرحال مصرف صنایع ما زیاد است و اکر روند اکتشاف را تسریع نبخشیم، تا چند سال آینده به کمبود مواد اولیه برمی‌خوریم.

 وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی که پس از توافق سه جانبه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران آغاز شد، دو سال بعد از اجرا، به‌خوبی جلو می‌رود و امیدواریم این طرح باعث رونق در مناطق کمتر برخوردار شده و در نهایت به توزیع عادلانه ثروت بینجامد.

اما بهروز محبی و علی‌اصغر عنابستانی دو نماینده مردم جغتای،جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی کردند. هر دو نماینده ابراز امیدواری کردند که این پروژه علاوه بر شناسایی پتانسیل‌های اکتشافی استان، به بهبود مشکل اشتغالزایی در این استان منجر شود.

مطالعات ژئوفیزیک هوایی به میزان ۸۸ هزار کیلومتر خطی در منطقه بردسکن- سبزوار در پهنه غرب خراسان رضوی به‌ منظوره شناسایی ذخایر معدنی پنهان استان در مساحتی بالغ بر 20 هزار کیلومتر مربع انجام خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین