پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 9:27:21 AM
رشد قیمت اورانیوم در نتیجه افزایش ساخت نیروگاه‏‏‌های هسته‏‏‌ای

در حالی که بهای لیتیوم در بازارهای جهانی و به‌خصوص شرق آسیا افت بی‌سابقه‌‌‌ای را تجربه کرد، بررسی معاملات حاکی از رشد قیمتی به دلیل بهبود تقاضاست.
لیتیوم در مسیر افزایش قیمت

خوش‌بینی نسبت به افرایش تولید خودروهای برقی و در نتیجه افزایش فروش لیتیوم عامل اصلی این رشد قیمتی نامیده می‌شود. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند به دلیل ‌گذار به سمت استفاده از انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر، میزان تقاضا برای لیتیوم بیش از ۱۵برابر بیشتر از مقدار کنونی آن خواهد شد. بررسی‌‌‌ها نیز نشان می‌دهد که قراردادهای بلندمدت خرید لیتیوم با وجود کاهش قیمت چشمگیر بازار چین افت قیمتی محسوسی را تجربه نکرده‌اند و ارزش این معاملات از نوسانات قیمت‌های نقطه‌‌‌ای بازار پیروی نمی‌‌‌کند. در بازار اورانیوم نیز استقبال دولت‌‌‌ها از ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌‌‌ای سبب افزایش قیمت این عنصر شده است.
بهای لیتیوم پس از طی یک‌دوره نزولی وارد مسیر افزایشی شد. روز گذشته بهای هر تن لیتیوم به بیش از ۲۹۷‌هزار یوآن (حدود ۴‌هزار و ۲۰۰دلار)‌‌‌ به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت بیش از ۱۰‌درصد را به ثبت رساند. البته بازده ماهانه این فلز همچنان منفی است و سطح قیمت‌ها حدود ۵۰‌درصد کمتر از رکورد قیمتی اواسط نوامبر گذشته است. افزایش خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا برای باتری‌‌‌های برقی را می‌‌‌توان از دلایل اصلی این رشد قیمتی نامید. بررسی تازه‌‌‌ترین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید و فروش باتری‌‌‌های لیتیومی در چین از آوریل گذشته تاکنون حدود ۱۱۰‌درصد افزایش داشته است. این مساله نیز موجب کاهش نگرانی‌ها از افت تقاضا برای باتری‌‌‌های لیتیومی شده است. این در حالی است که در سه‌ماه اول سال میلادی جاری افت محسوس تقاضا برای این باتری‌‌‌ها به همراه انتشار اخباری درباره افزایش ظرفیت بهره‌برداری و استخراج از معادن لیتیوم موجب ریزش شدید قیمتی این کامودیتی شد. با این‌‌‌حال برخی تحلیلگران معتقدند که در بلندمدت تقاضا برای لیتیوم رشد محسوسی را تجربه می‌کند که موجب جهش قیمت آن می‌شود. برآورد کارشناسان حاکی از آن است که میزان تقاضا برای لیتیوم تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۶برابر خواهد شد؛ چرا که گرایش دولت‌‌‌ها، به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته، به استفاده از انرژی‌‌‌های پاک موجب استقبال بیشتر از خودروهای الکتریکی و در نتیجه رشد تقاضا برای باتری‌‌‌های برقی خواهد شد.

چین تنها بازار نیست
البته بازار لیتیوم‌کربنات در چین تنها بخشی از زنجیره تامین جهانی است. معاملات این کامودیتی در شرق آسیا بر دادوستد جهانی تاثیر‌گذار است؛ اما نمی‌‌‌توان گفت که چین تنها بازیگر این بازار است. بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که بهای لیتیوم‌کربنات در خارج از چین هم کاهش یافته؛ اما افت قیمتی به‌شدت بازار این کشور نبوده است. قیمت هیدروکسید لیتیوم نیز کاهش کمتری را تجربه کرده است. همچنین حجم بالایی از لیتیوم به صورت قراردادهای بلندمدت بین تولید‌‌‌کنندگان و مصرف‌کنندگان معامله می‌شود که سطح قیمت‌ها معمولا در این نوع معاملات از ثبات برخوردار است و نوسانات قیمت‌های نقطه‌‌‌ای را تجربه نمی‌‌‌کند. به‌عنوان نمونه، شرکت شیلیایی SQM به‌تازگی اعلام کرد که میانگین قیمت فروش لیتیوم این شرکت طی سه‌ماه اول ۲۰۲۳ در سطحی برابر با ۵۱دلار به‌ازای هر کیلوگرم قرار داشته است. درست است که این قیمت کمتر از اوج قیمتی ۵۹دلار طی سه‌ماه چهارم سال میلادی گذشته قرار دارد؛ اما همچنان بسیار بالاتر از قیمت ۳۸دلار به‌ازای هر کیلوگرم در یک‌سال گذشته است.
شرکت آمریکایی Livent نیز به‌تازگی به تحلیلگران خود اعلام کرده است که همچنان انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ میانگین قیمت‌های لیتیوم این شرکت افزایش یابد. به عبارتی می‌توان گفت که بسیاری از خریداران لیتیوم در بازار با وجود تغییرات قیمتی در چین احتمالا این فلز را با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند.

فورد به دنبال لیتیوم بیشتر
خبرها حاکی از آن است که شرکت فوردموتور به‌تازگی قراردادهایی را با شرکت‌های کانادایی و شیلیایی برای خرید لیتیوم بسته است. به نظر می‌رسد این توافق‌‌‌ها به دنبال بهره‌برداری از قانون کاهش تورم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انجام شده است؛ چرا که این طرح شامل‌‌‌ مشوق‌‌‌هایی برای تولید باتری‌‌‌های برقی و تامین مواد اولیه آن از تولیدکنندگان ایالات‌متحده و متحدانش می‌شود. قابل دسترس بودن و همچنین هزینه مواد اولیه همچون کبالت و نیکل برای تولید باتری‌‌‌های لیتیومی از دیرباز تاکنون جزو نگرانی‌های سازندگان خودروهای برقی بوده است. این موضوع در سال‌های اخیر نیز به دلیل افزایش رقابت بین معدن‌کاران و نوسانات شدید قیمت مواد خام اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
بازار اورانیوم
خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا و نگرانی از کمبود عرضه جهانی موجب افزایش قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی شد. روز گذشته بهای اورانیوم به ۵۳دلار دلار به ازای هر پوند رسید و بازده ماهانه مثبت ۶‌درصد را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها در‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چند روز گذشته کمتر از یک‌‌‌‌درصد کاهش را نیز تجربه کرده است. دولتمردان اکثر کشور‌‌‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه در حال گسترش برنامه‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود هستند؛ چرا که پیامد‌‌‌های جنگ روسیه و اوکراین موجب شده است سیاستگذاران به دنبال افزایش امنیت تامین انرژی باشند. انتشار آلودگی کمتر در نیروگاه‌‌‌های هسته‌ای نسبت به سایر منابع انرژی همچون سوخت‌‌‌های فسیلی از دیگر دلایل استقبال از توسعه نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای و در نتیجه رشد تقاضا برای اورانیوم است. تازه‌‌‌‌‌‌ترین اخبار حاکی از ‌‌‌آن است که مجمع هسته‌‌‌ای چین قصد دارد طرح ساخت ۲۴رآکتور هسته‌‌‌‌ای جدید خود را گسترش دهد و در حال حاضر در حال ساخت ۵۴رآکتور هسته‌‌‌ای است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار دی‌‌‌اکسید کربن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. هند نیز قصد دارد برخی از نیروگاه‌ها را که با زغال‌سنگ کار می‌کنند با نیروگاه‌‌‌های جدید هسته‌‌‌ای جایگزین کند.

در سمت عرضه نیز شرکت‌های آب و برق قراردادهای بلندمدتی را با معدن‌‌‌کاران و غنی‌‌‌کننده‌‌‌های غربی برای محافظت در برابر احتمال تحریم‌‌‌های وارده به تولیدکنندگان روسی انتخاب کرده‌‌‌اند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین