به گزارش بیرونیت، روزنامه جهان صنعت نوشت: اظهارنظرهای معدنکاران، برنامههای تدوینشده و طرحهای توسعه معدن همگی نشان میدهد شرایط فعلی معدن به خصوص در زمینه ماشینآلات و تجهیزاتی که در کشور وجود دارد مناسب نیست و اوضاع موجود کفاف نیاز داخل را نمیدهد. حدودا ۳۰ هزار دستگاه ماشینآلات معدنی در کشور داریم که نیمی از آن مستهلک است. کارشناسان ضمن حمایت از تولید ماشینآلات معدنی داخلی باور دارند که تولید داخل به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیاز کشور نیست، در نتیجه باید شرایط برای واردات تسهیل شود. در بهترین شرایط میزان تولید کمتر از یک هزار دستگاه به ازای یک سال بوده است. این در شرایطی است که نیاز ما به ماشینآلات حداقل ۱۵ هزار دستگاه در همین مدت زمانی است. در نتیجه ما هم به تولید داخل و هم واردات نیاز داریم.
درحالی که فعالان معدنی گله دارند که در کشور ۱۵ هزار ماشین کهنه وجود دارد، اما مسوولان باز هم ساز خود را میزنند. از طرفی بانکها تسهیلات نمیدهند و منابع خود را صرف اموری میکنند که اغلب اقتصادی نیست. گاهی هم که ماشینآلاتی وارد میشود شرایطش به گونهای است که در داخل کاربردی ندارد.
اصرار بیخود هپکو بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: خرید ماشینآلات زیر ۵ سال در دنیا بیمعنی است مگر اینکه صاحب شرکت ورشکست شده باشد یا تغییر شغل بدهد و تصمیم به فروش بگیرد.
شکوری تصریح کرد: کشورهای همسایه در بخش راهسازی با توجه به اینکه تمام برندها موجود است و وزارتخانههای آنها محدودیتی برای واردات در نظر نگرفتهاند ترجیح میدادند از غلتکهای هپکو استفاده کنند، اما مساله این است که چرا تولید داخلی که در ساخت غلتک، گریدرهای جی ۴۰۰ و ماشینهای مناسب برای شن و ماسه بسیار خوب عمل میکند اصرار دارد که ماشینآلات را به طور کامل تولید کند؟
او تاکید کرد: به جای آنکه هر معدنکار دو ماشین سفارش دهد باید شرکتهایی مانند هپکو ثبت سفارش انجام دهند و به یکباره ۱۰۰۰ دستگاه ماشینآلات معدنی را وارد کشور کنند، اما این شرکتها به جای همکاری با معدنکار جلوی واردات را گرفتهاند. درست است که همه باید از تولید داخلی حمایت کنیم، اما نه اینکه برای حمایت از یک بخش کوچک از تولید داخلی ممنوعیتی را برای بخش بزرگتری ایجاد کنیم. در حالی که در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که یک کارخانه بخواهد همه ماشینها را خود تولید کند.
ماشینآلات دست دوم
رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با عدم حمایت دولت و گرانی دلار مجبور میشویم به سمت واردات ماشینآلات دست دوم برویم، اما با محدودیتهایی که وزارتخانه تعیین کرده به عنوان مثال هر معدنی که مجوز و پروانه بهرهبرداری دارد اگر این میزان استخراج کند میتواند یک یا دو ماشین وارد کند، متوجه میشویم که واردات یک یا دو ماشین کار خردمندانهای نیست.
شکوری با بیان اینکه تمام معدنکاران میخواهند ماشین نو تهیه کنند، ادامه داد: امروزه با این قیمت ارز و ضعف تسهیلات بانکی و قیمتهای پایین نمیشود به سمت خرید ماشینهای نو برویم وگرنه مصرف پایین سوخت ماشینهای نو خود صرفه اقتصادی بالایی حتی در اندازه تولید ماشینآلات معدنی داخلی دارد.
او با اشاره به مشکل سوخت تصریح کرد: دومین نکته که اجازه نمیدهد ما به سمت خرید ماشینهای نو برویم، سوخت است که بالای یک درصد گوگرد دارد، چراکه پمپهای ماشین را مشکلدار میکند. بسیاری از ماشینهای وارداتی نو با سوختهای جدید یورو نتوانستند کار کنند و در نهایت مجبور شدیم سیستم آنها را تعویض و از سیستمهای قدیمی استفاده کنیم. در نتیجه برای این اتفاق دولت باید شرایط را فراهم و از فعالان اقتصادی حمایت کند، اما این اتفاق نمیافتد.
شکوری همچنین با اشاره به مشکل حقوق دولتی گفت: در حقوق دولتی معادن عنوان شده ۵ درصد از آن طبق مصوبه مجلس به صندوق برگردد تا صندوق بتواند از بخش تولید حمایت مالی کند، اما این مبلغ به صندوق واریز نشده است. دولت آن مبلغ را نمیدهد. حتی مجلس نیز نتوانسته دولت را مجاب کند. در بحث ۱۵ درصد سهم استانها هم همین موضوع را شاهد هستیم. بنابراین متوجه میشویم که دولت کسری بودجه دارد و از پرداخت این وجوه امتناع میکند که باید این واقعیت را پذیرفت.
نوسازی ماشینآلات معدنی و راهسازی تا ۳ سال آینده
به تازگی معاون وزیر صمت با بیان اینکه در سه سال آینده نوسازی ماشینآلات معدنی و راهسازی انجام میشود، گفت: ۱۵ هزار ماشینآلات فرسوده بالای ۲۰ سال عمر در حوزه ماشینآلات معدنی و راهسازی داریم.
سیدمحمد موسوی گفت: در حوزه ماشینآلات معدنی و راهسازی، ۱۵ هزار ماشینآلات فرسوده بالای ۲۰ سال عمر را داریم. به همت بخش خصوصی، ۱۰ شرکت توانمند ایرانی توانستند در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰، صددرصد رشد تولید داشته باشند که ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی و معدنی در کشور تولید کردیم.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت افزود: این روند رشد را امسال هم خواهیم داشت و برنامهریزی برای رشد ۴۰ درصدی تولید را طراحی کردهایم.
وی با بیان اینکه در سه سال آینده نوسازی ماشینآلات معدنی و راهسازی انجام میشود، گفت: عمده مشکل شرکتهای تولیدی، تامین مواد اولیه است که امیدوارم با برنامهریزیهایی که برای تامین مواد اولیه داشتهایم، یک رویکرد مناسبی را برای تولید ریلگذاری کرده باشیم. موسوی تاکید کرد: بازارهای صادراتی، مهمترین هدف برای تولیدکنندگان ایرانی است تا بتوانند از محل صادرات، به ارزآوری برسند.
مطالب مرتبط