کاهش تقاضا در چین بهدلیل شیوع مجدد کرونا و لغو سیاستهای حمایتی از خرید خودروهای الکترونیکی از عوامل کاهش تقاضا در این بازار بوده است. با وجود تلاش سرمایهگذاران برای ترغیب مصرفکنندگان به خرید خودروهای برقی، آمارها نشاندهنده این است که همچنان خودروهای بنزینی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. همچنین تحلیلگران پیشبینی میکنند که با افزایش عرضه، میتوان انتظار افت قیمتها در سال ۲۰۲۴ را داشت.
لیتیوم کاهشی شد
پس از یکدوره چندماهه رشد قیمتی، نرخ لیتیوم کاهشی شد. روز گذشته بهای لیتیوم کربنات در چین به ۵۱۹هزار و ۵۰۰یوآن (حدود ۷۵هزار دلار) بهازای هر تن رسید. این سطح قیمتی از اواسط اکتبر تاکنون مشاهده نشده بود؛ همچنین نسبت به ابتدای ماه نوامبر حدود ۱۳درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. افزایش عرضه و کمبود تقاضا در این بازار موجب شده است تا تحلیلگران معاملات فلزات باتری پیشبینی کنند که در سال ۲۰۲۳ این بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. سویه جدید کرونا در چین بهسرعت در حال پیشروی است و خبرها از افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ در نقاط مختلف این کشور حکایت دارند. پیشبینی میشود با افزایش آمار ابتلا، رشد اقتصاد چین کاهش پیدا کند و تقاضا برای فلزات باتری نزولی شود. این درحالی است که مقامات چینی قصد دارند یارانههای انرژی برای کارخانههای فلزات باتری را در ماه ژانویه قطع کنند. هدف از وضع این یارانه، تقویت صنعت خودروهای الکتریکی و تحریک بازار آن بود؛ اما خبرها حاکی از آن است که با اتمام تاریخ قانونی این مصوبه در انتهای ۲۰۲۲، قانونگذاران چینی قصد تمدید آن را ندارند. قطع این یارانه میتواند تاثیر محسوسی بر کاهش تقاضای کارخانههای چینی برای تولید خودروهای برقی بگذارد و درنتیجه این مساله، تقاضا برای لیتیوم و سایر فلزات باتری کاهشی شود و به افت قیمتها بینجامد. با تمام این اوصاف، گرایش به کربنزدایی و کاهش انتشار گازهای گلخانهای موجب شده است تا بهای لیتیوم در انتهای سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دوبرابر باشد. در سمت عرضه، استرالیا، از بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم در دنیا، انتظار دارد که تولید جهانی لیتیوم برای سال میلادی آتی با ۳۲درصد رشد نسبت به برآورد تولید کل در ۲۰۲۲ برسد.
تلاش تولیدکنندگان به ترغیب بازار
سال ۲۰۲۲، سالی پر از نگرانی برای سرمایهگذارانی بود که به امید موفقیت خودروهای برقی، در شرکت تسلا و سایر رقبای آن سرمایهگذاری کرده بودند. با افزایش نرخهای بهره در پی سیاستهای شدید انقباضی پولی کشورهای غربی و چرخش بازارهای مالی، ارزش سهام بسیاری از این شرکتها افت کرد. حال این تولیدکنندگان با مشکل بزرگتری مواجه شدند؛ ترغیب مصرفکنندگان بیشتر به خرید خودروهای برقی. تخمین زده میشود که صنعت خودروسازی جهانی حدود یکتریلیون دلار سرمایهگذاری کرده است تا تغییر از مصرف خودروهای بنزینی به وسال نقلیه الکترونیکی را ممکن سازد. از دیترویت تا شانگهای، خودروسازان و سیاستمداران وعده افزایش مصرف خودروهای برقی را برای دستیابی به هوایی تمیزتر و حملونقل با امنیت بیشتر میدهند. به گفته این شرکتها از سال آینده موج جدید خودروهای برقی از کامیونهای باری تا ماشینهای سواری به بازار عرضه خواهند شد. با این حال حتی مدیران صنعت خودرو و تحلیلگران این بازار هم در مورد اینکه چگونه این خودروها میتوانند جایگزین خودروهای بنزینی در بازار جهانی شوند به توافق نظر نرسیدند. درحال حاضر در چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، خودروهای برقی حدود ۲۱درصد از بازار را به خود اختصاص دادهاند. در اروپا نیز حدود ۱۲درصد از کل فروش خودروهای سواری به خودروهای برقی اختصاص دارد. آمار ایالاتمتحده اما بسیار پایینتر بوده و تنها ۶درصد از بازار را به خود اختصاص میدهد. مدیران این صنعت معتقدند، از جمله موانعی که بر سر راه پذیرش خودروهای برقی در بازار وجود دارد، کمبود زیرساختها برای شارژ خودرو در مکانهای عمومی، افزایش هزینه ساخت باتریهای فلزی ناشی از کمبود مواد اولیه کلیدی و عدماطمینان از پرداخت یارانههای دولتی است که باعث افزایش هزینههای خرید خودروهای برقی در بازارهای بزرگ شده است. براساس گزارش اتوفورکست سولوشن، تا سال ۲۰۲۹ وسایل نقلیه الکترونیک میتوانند یکسوم بازار آمریکای شمالی را به خود اختصاص دهند. از طرفی جو مککیب، رئیس ایافاس معتقد است، فروش این خودروها احتمالا منحنی صاف و همیشه صعودی نخواهد داشت. وی میگوید، همانطور که بسیاری از اقتصاددانان پیشبینی میکنند، اگر در سال آینده رکودی رخ دهد، پذیرش خودروهای برقی کند خواهد شد.
کاهش قیمتها در ۲۰۲۴
با وجود تلاش خودروسازان برقی برای تثبیت جایگاه خود در بازار، استرالیا پیشبینی میکند که بهای لیتیوم در سال ۲۰۲۴ عقبنشینی چشمگیری را تجربه کند. دولت استرالیا در گزارش سهماهه خود که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد انتظار دارد قیمت اسپودومن، از منابع مهم لیتیوم، از میانگین قیمت ۲۷۳۰دلار بهازای هر تن طی سال میلادی گذشته به میانگین قیمتی حدود ۴هزار دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. با این حال در سال ۲۰۲۴ شاهد نرمشدن بازار و کاهش قیمتها و رسیدن به سطح ۳هزار و ۱۰۰دلاری خواهیم بود.
در این گزارش آمده است که قیمت هیدروکسید لیتیوم نیز از الگوی مشابهی پیروی میکند و انتظار میرود از حدود ۴۰هزار دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۲ به ۶۱هزار تن در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کند. اما در سال ۲۰۲۴ کاهش قیمتی را تجربه خواهد کرد و به کانال ۴۸هزار دلاری عقبنشینی میکند. به گفته وزارت صنعت و منابع این کشور، حرکات سریع قیمتی و عدمبلوغ نسبی بازار احتمالا منجر به عدماطمینان مداوم خواهد شد. وی افزود، اگر نگرانیهای عرضه کاهش یابد، قیمتها با سرعت بیشتری کاهش پیدا میکنند. در حالی که توسعه استخراج لیتیوم در استرالیا و خارج از این کشور در حال انجام است، اما مدت زمان زیادی بهرهبرداری از معادن لیتیوم وجود دارد. همچنین با تاخیر در تولید لیتیوم در این حجم، خطرات کمبود عرضه در سراسر جهان را افزایش پیدا میکند. فقدان داده در مورد میزان ذخایر جهانی لیتیوم، قضاوت در مورد این مساله را کمی دشوار کرده است. همچنین تحلیلگران معتقدند یکی از محرکهای قیمتی اخیر فشار پالایشگاهها و سازندگان باتری برای ذخیرهسازی ذخایر به دلیل واهمه از از زنجیرههای تامین جهانی است. از طرفی پیشبینی میشود اگر رشد اقتصاد جهانی کمتر از برآورد صندوق بینالمللی پول شود، قیمتها کاهشی شوند.
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست