به گزارش بیرونیت، مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر افزود: خط تاندممیل بهعنوان مهمترین خط نورد سرد کشور و اصلیترین تأمینکننده نیاز صنایع پاییندستی نقشی مهم و حیاتی در صنعت فولاد ایفا میکند.
محسن استکی گفت: باتوجهبه شرایط تحریم، خط تاندم نورد سرد فولاد مبارکه پاسخگو و تأمینکننده نیاز گریدهای خاص و با سختی و آنالیز بیشتر و پیچیدهتری است که در برخی صنایع راهبردی و استراتژیک ازجمله در تولید خودروهای جدید منطبق با پلتفرمهای بهروزتر کاربرد دارد.
وی ضمن ابراز خرسندی از کسب این رکورد افزود: دستیابی به این موفقیت حاصل یک برنامهریزی دهماهه بوده است. ابتدا کارگروههای کارشناسی جداگانه شامل همه ردههای مرتبط درگیر تشکیل و پس از آن، گلوگاهها مشخص و با تحلیل چالشها، راهکارهای مختلف ارائه شد. در ادامه، جمعبندی و خروجی کارِ کارشناسی برای رسیدن به بهترین و ثمربخشترین طرح بهمنظور پیشرفت در شاخصهای فرایندی، پروژههای مختلفی در جهت افزایش بازده کیفی تعریف شد. همچنین تیم فنی و سرپرستی واحد تاندممیل در کنار تمرکز بر مسائل مختلف، توانستند در خصوص شاخصهای فرایندی و فنی ازجمله بازده کمی و کیفی، علاوه بر حفظ شرایط، باهمت مضاعف و با طراحی و تعریف برنامه عملیاتی و زمانبندی اقدامات کارشناسی و اجرایی، پروژههای تعریفشده را به نتیجه برسانند و رکوردهای بینظیری در شاخص بازده کمی و بازده کیفی در چهارماهه اول ۱۴۰۴ را رقم بزنند.
در پی کسب این موفقیت ارزشمند برخی از رؤسا، سرپرستان و کارشناسان مرتبط چنین گفتند:
مرتضی اکبری ،رئیس واحد تاندممیل نورد سرد فولاد مبارکه:
تحت کنترل قرار دادن پنج عیب اول واحد تاندم در بازه زمانی یکساله
ابتدا پنج عیب اول واحد تاندممیل در بازه زمانی یکساله تحت کنترل قرار گرفت و متناسب با هر عیب و اولویت تناژ و اهمیت در سبد محصولات ویژه، ابتدا جلسات فنی با حضور تیم کارشناسی تولید، تعمیرات، دفاتر فنی تولید و تعمیرات برگزار و عوامل ایجاد عیوب کیفی بهصورت تخصصی کارشناسی شد. در نهایت برای رفع آنها اقدامات اصلاحی تعریف و در پایان با تعریف اقدامات لازم برای گروههای مختلف، گامهای اجرایی پروژه آغاز شد.
نقطه قوت این دستاورد، پیگیری در اجرا و واکاوی نتایج در هر مرحله بود. در این فرایند ماهبهماه شاهد نتایج قابلقبول و روبهرشد بودیم و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۴ بازده کیفی واحد تاندممیل به عدد ۹۹.۱۹ رسید که در ۷ سال گذشته بیسابقه بوده است.
موفقیت دیگر ثبت رکورد ۹۹.۵۷ در بخش بازده وزنی خط تاندم در تیرماه سال جاری بوده است. در خصوص برنامهها و اقداماتی که منجر به ثبت این موفقیت شد باید گفت: با توجه به تأکید مدیریت ارشد سازمان در موضوع کاهش هزینه و تولید با کمترین میزان قراضه، از آذرماه ۱۴۰۳ با برنامه مدون در بخشهای مختلف، اقدامات لازم تعریف و مراحل اجرایی آنها بهصورت پیدرپی آغاز شده بود.
کاهش میزان پارگی ورق از عدد ۳.۸ در ۱۰۰۰ کیلومتر تولید به ۱.۶ پارگی در خرداد ۱۴۰۴
همسانسازی درایو موتورهای اصلی، گامبهگام با پایش نتایج اقدام، بلافاصله پس از هر اقدام، یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه بوده و با تلاش جمعی همکاران مرتبط در پروژه، میزان پارگی ورق از عدد ۳.۸ در ۱۰۰۰ کیلومتر تولید به ۱.۶ پارگی در خرداد ۱۴۰۴ کاهش یافت.
در ادامه، با تدوین جدول شامل متغیرهای عرض، ضخامت، ریداکشن و گرید در خصوص تعداد و میزان کات ابتدا و انتهای کلاف برای آمادهسازی کلاف در ورودی در بازه زمانی چهار ماه و در مراحل مختلف و همچنین با بررسی و تحلیل پارگیهای محدوده جوش کلافها، قرضگیری در ورودی خط به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد.
جلوگیری از تبدیل ۱۰۰۰ تن محصول به ضایعات در هر ماه
در مجموع اقدامات ذکرشده، بازده وزنی که در سهماهه پایانی سال ۱۴۰۳ به میزان ۹۸.۷۹ بود در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۴ به ۹۹.۱۶ و در تیرماه سال جاری به رکورد ۹۹.۵۷ افزایش یافت که بهبود حدود ۰.۸ درصدی داشته و با در نظر گرفتن برنامه ۱۲۴ هزار تنی برای هر ماه، از تبدیل شدن حدود ۱۰۰۰ تن محصول به ضایعات در هر ماه در خط تاندممیل جلوگیری شده و ارزشافزوده بسیار خوبی برای شرکت به همراه داشته است.
محمدرضا نصر، رئیس کنترل کیفی ناحیه نورد سرد:
رسیدن به بالاترین سطح کیفی محصول نسبت به سالهای گذشته
خط تاندممیل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۴ در زمینه بهبود مستمر شاخص بازده کیفی، عملکردی ویژه دست یافته است. بررسی آمارهای کیفی نشان میدهد بازده کیفی این خط در فروردین و اردیبهشت ۹۸.۷۱ درصد بوده و با رشدی مناسب در خردادماه به عدد ۹۸.۸۹ رسیده است. این روند روبهرشد در تیرماه نیز ادامه یافته و با ثبت عدد ۹۹.۱۹ به بالاترین سطح خود طی سالهای گذشته رسیده است.
این دستاورد حاصل تلاش بیوقفه کارکنان واحدهای تولید، کنترل کیفیت، نگهداری و تعمیرات و سایر بخشهای پشتیبانی است. تمرکز بر بهبود فرایندها، ارتقای سطح دانش فنی و تعهد به کیفیت، نقش مؤثری در تحقق این موفقیت داشته و امیدواریم با تداوم این مسیر روبهرشد، در ماههای پیشِ رو نیز شاهد دستیابی به رکوردهای بهتر در حوزه کیفیت خواهیم بود.
ایمان دوستی، سرپرست تعمیرات برق و اتوماسیون و ابزار دقیق واحد تاندممیل:
کاهش ۷۶ درصدی تعداد پارگی لحظه شروع
یکی از مشکلات حاد در واحد تاندممیل پارگیهای لحظه شروع حرکت است که علاوه بر توقف خط، انجام فعالیتهای با ریسک بالا مثل بیرون آوردن تکههای ورق از داخل قفسه و خرابی غلتکهای پشتیبان و کاری در کلافی که دچار پارگی در قفسهها میشد، افت بازده وزنی به دلیل گرفتن قراضه تا حدود ۳ تن را به همراه داشت.
ازجمله مهمترین علل پارگی لحظه شروع حرکت در قفسهها، تنظیمات درایوهای موتورهای اصلی است که باعث میشود قفسههای نورد همزمان شروع به حرکت نکنند و ورق به علت اعمال تنش و افزایش کشش دچار پارگی شود. برای حل این مشکل از سال ۱۴۰۲ تعویض و بهروزرسانی قسمت کنترل درایوهای اصلی در برنامه گروه تعمیرات برق و اتوماسیون و ابزار دقیق واحد قرار گرفت. در ابتدا نوع و مدل درایوها در جلسات مجموعه کارشناسی واحد مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد و در سال ۱۴۰۳ پروژه تعویض قسمت کنترلی درایوهای موتورهای اصلی نورد انجام شد. با راهاندازی خط، مرحله بعدی که تنظیمات نهایی درایوها بود از آذرماه شروع و با برنامهریزی انجام گرفت. سرانجام با تدوین جدول زمانبندی با حضور گروه کارشناسی مربوطه و هماهنگی با واحد تولید بهمنظور به حداقل رساندن توقفات در گام تست و آزمون درایوها در طی چند ماه، پروژه با موفقیت صورت پذیرفت؛ بهنحویکه نسبت به ابتدای کار در تیرماه سال جاری، تعداد پارگی لحظه شروع به میزان ۷۶ درصد کاهش یافت.
محمدمهدی احمدی، سرپرست تعمیرات مکانیک و هیدرولیک واحد تاندممیل:
افزایش ظرفیت مفید لوپ تا میزان ۴۵ درصد
در شاخص بازده کیفی و کمی واحد، متناسب با بررسیهای کارشناسی انجامشده و شناسایی گلوگاههای خط در زمینه ایرادهای سختافزاری و تجهیزاتی، اقدامات لازم جهت رفع مشکلات موجود که باعث افت بازده کمّی و کیفی میشد، پروژههای فنی و کارشناسی متعددی تعریف و در بازه زمانی ۱۵ ماه اجرا شد.
ازجمله موارد مهمی که باعث افت بازده کمّی میشد یکدست کشیدن ورق در لوپهای ورودی بهخصوص در عرضهای بالاتر از ۱۴۰۰ میلیمتر بود که شرح پروژههای انجامشده در این خصوص عبارتاند از: ۱- تعویض سازه گاری لوپ؛ ۲- اصلاح بازوهای نگهدارنده ورق؛ ۳- افزایش ظرفیت استیرینگهای لوپ بهنحویکه توانایی سنتر کردن ورق بهصورت چشمگیری افزایش یافت.
با اتمام پروژههای ذکرشده که برخی از آنها با ریسکهای بالایی نیز همراه بود، توانستیم ظرفیت مفید لوپ را تا میزان ۴۵ درصد در هریک از لوپها در عرضهای بالا افزایش دهیم. همچنین آمار یکدست کشیدن و خرابی ورق در لوپ به میزان قابلتوجهی کاهش یافت و بهتبع آن شاهد کاهش تولید قراضه بهدلیل رد کردن خرابی از قفسههای بهصورت لانگستروگ باز بودیم.
در شاخص بازده کیفی، عیب ۳۰۲ زنگزدگی امولسیون مهمترین عیبی بود که از زمان راهاندازی همواره گریبانگیر واحد بوده و بهرغم اقدامات متعددی که در این سالها برای رفع آن تعریف و انجام شده بود، این چالش همچنان باقی مانده بود.
باتوجهبه اهمیت کیفیت ورق، بهخصوص در محصولات ویژه، پروژههای ویژه و کارشناسیشدهای برای حل موضوع تعریف و اجرا شد که اولین آن در مهر ۱۴۰۲ آغاز شد و آخرین اقدامات تعریفشده در آذر ۱۴۰۳ به سرانجام رسید.
برخی از فعالیتهای انجامشده بهمنظور کاهش قابلتوجه عیب عبارتاند از: طراحی و ساخت و نصب ولو استندهای جدید هوای فشرده، اصلاحیه استریپر غلتکهای کاری قفسه ۵، محاسبه و طراحی زوایای همپوشانی نازلهای دمنده، طراحی و ساخت دمنده در خروجی بعد از قفسه ۵ و اصلاح هوپر و تقویت مکش مکندهها و صفحات بین قفسهای.
مرتضی شریف مرادی، کارشناس تولید تاندممیل:
تدوین دستورالعملهای کاری برای کارکنان
با اشاره به حجم فعالیتها و راهکارهای ارائهشده در جلسات فنی واحد و آنالیزهای صورتگرفته بهمنظور کاهش عیوب واحد تاندممیل، در ابتدا سبد محصولات به دو بخش محصولات ویژه شامل MB، MC و سفارشهای ویژه لوازمخانگی و محصولات فروش و سیکل سرد و گالوانیزه و رنگی باکیفیت عادی تقسیمبندی شد. در گام بعدی، عیوب هر سیکل تولیدی متناسب با وزن و تکرار، در اولویت گروه کارشناسی واحد در دستور کار قرار گرفت که برخی از مهمترین آنها را در ادامه ذکر میکنیم:
-در موضوع عیب حفره گریس: اصلاح دستورالعملهای تولید، استانداردهای نظافت صنعتی و تعمیراتی، بهبود کیفیت اقلام یدکی که باعث بروز عیب میشود بهصورت خاص در تولید محصولات ویژه.
-در موضوع عیب زنگزدگی: مطالعه، طراحی، ساخت و نصب سیستم خشککن ورق در خروجی خط بعد از قفسه پنج و همچنین بهروزرسانی گردش کار کنترل وضعیت خشک بودن ورق بهمنظور رسیدن به سرعت بهینه به شکلی که کمترین میزان افت تولید را در محصولات ویژه، بهخصوصMB ، شاهد باشیم.
-در موضوع عیب دوده لبه ماری: بهروزرسانی و بهبود استانداردها و گردشکارهای فرایندی در خصوص کنترل هرچه دقیقتر پارامترهای فنی امولسیون و همچنین تعریف استاندارد و بازرسیهای ویژه گروه هیدرولیک بهمنظور کنترل دقیق نشتیهای روانکار و روغن هیدرولیک.
-در موضوع عیب ضخامت خارج از تلرانس: ایجاد استاندارد برای برنامههای کاری بهمنظور رسیدن به کمترین میزان تغییر عرض و ضخامت ورق در توالی کلافها در برنامه کاری و اصلاح دستورالعملهای تولید و برگزاری دورهای آموزشی برای کارکنان پولپیت اصلی.
در مؤلفه بازده کمی، تدوین دستورالعملهای کاری برای کارکنان پولپیت اصلی و ورودی و آموزش آنها در برنامه کاری قرار گرفت. همچنین نظارت و واپایش کیفیت انجام و اجرای دستورالعملهای جدید توسط سر شیفتهای گروههای تولید و پیشبینی و ایجاد مشوقهای لازم بهمنظور ایجاد انگیزه در نفرات درگیر ازجمله اقدامات و برنامههایی بود که بهموازات سایر فعالیتها در دستور کار قرار گرفت.
محسن استکی مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه در پایان از حمایتهای معاونت بهرهبرداری، مدیریت ارشد تولید و همچنین از زحمات رؤسا، سرپرستان، کارشناسان و همکاران شاغل در گروههای تولید و تعمیرات واحد تاندممیل، دفاتر فنی تولید و تعمیرات، واحد کنترل کیفی ناحیه نورد سرد که در کسب این موفقیت نقش داشتند صمیمانه قدردانی کرد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست