
به گزارش بیرونیت، علیاکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، روز چهارشنبه در یک نشست خبری، گزارشی از عملکرد هشت ماهه این صنعت حیاتی ارائه کرد و زنگ خطر رکود در بخش ساختمان را به صدا درآورد.
کاهش تولید و مصرف در داخل
آقای الوندیان با استناد به آمارهای رسمی، اعلام کرد: «در هشت ماهه امسال، مجموع تولید سیمان کشور به ۴۳.۸ میلیون تن رسید. این رقم در مقایسه با تولید ۴۸.۳ میلیون تنی مدت مشابه سال گذشته، نشاندهنده کاهش ۱۰ درصدی در حجم تولید سیمان است.»
وی در تشریح وضعیت مصرف داخلی افزود: «مصرف سیمان تولیدی در داخل کشور نیز با کاهش حدود ۱۰ درصدی مواجه بوده و از ۴۳.۹ میلیون تن در سال گذشته، به ۳۶.۹ میلیون تن در هشت ماهه امسال رسیده است.»
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تأکید کرد که این کاهش مصرف در طرحهای عمرانی و ساختوساز، علامت واضحی از کاهش فعالیتها در این حوزهها است. وی افزود: «صنعت ساختمان نه تنها یک صنعت کلیدی است، بلکه بر بخشهای وابسته دیگر نیز تأثیرگذار بوده و رکود آن، پیامدهای گستردهای خواهد داشت.»
حفظ بازارهای صادراتی با ساماندهی بورس کالا
بررسی وضعیت صادرات سیمان نشان میدهد که بازارهای خارجی حفظ شدهاند و تغییر قابل ملاحظهای رخ نداده است. الوندیان در این خصوص گفت: «در هشت ماهه امسال، ۹.۶ میلیون تن سیمان و کلینکر صادر شده که این میزان نسبت به رقم ۹.۱ میلیون تنی سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.»
او به ساماندهی بازار صادرات اشاره کرد و عنوان نمود: «از ۲۲ شهریورماه امسال، صادرات سیمان و کلینکر ملزم شده است که صرفاً از طریق بورس کالا و در رینگ معاملاتی صورت گیرد. این اقدام، به ساماندهی هرچه بهتر فرآیند صادرات در تمامی مرزهای کشور کمک کرده است.»
بحران انرژی و هزینههای مازوتسوزی
دبیر انجمن در بخش دیگری از سخنان خود به چالش جدی ناترازی انرژی اشاره کرد و بیان داشت که از هفتههای پایانی پاییز، صنعت سیمان با تشدید این ناترازی روبرو شده است.
الوندیان افزود: «با سهمیهبندی شدید، اکنون با کاهش ۴۰ درصدی انرژی، میزان برق تخصیصیافته به صنعت به ۶۰۰ مگاوات ساعت رسیده است، در حالی که میزان برق مصرفی مورد نیاز این صنعت حدود یک هزار و ۶۰ مگاوات است.»
وی تصریح کرد: «کاهش سهمیه برق، کارخانجات را ناچار به استفاده از سوخت پرهزینهتر یعنی مازوت کرده است. استفاده از مازوت، هزینههای سنگینی را تحمیل میکند، بهگونهای که تقریباً معادل قیمت سوخت، باید هزینه حملونقل آن پرداخت شود.»
الوندیان در پایان خاطرنشان کرد که اگرچه مازوت از لحاظ هزینهای سنگین است، اما از منظر زیستمحیطی، بسیاری از کارخانههای سیمان از ابتدا برای کار با این سوخت طراحی شدهاند و سولفات موجود در سوخت مازوت در فرآیند پخت جذب میشود و آلایندگی قابل توجهی ایجاد نمیکند.
مطالب مرتبط


