پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 2:41:16 AM
چرا کارخانه‌های فولاد در توسعه اکتشافات سنگ‌آهن فعال نیستند؟

چرا سود در طول زنجیره فولاد به شکل عادلانه توزیع نشده و تبعیض وجود دارد؟ 
جفای فولادسازان به معدن
به گزارش بیرونیت، فولادسازان و معدنکاران سنگ‌آهن معتقدند قیمت‌های دستوری و دخالت دولت در قیمت‌گذاری توازن در زنجیره فولاد را بهم زده است. سنگ‌آهنی‌ها صادرات و فروش در بازارهای خارجی برایشان به صرفه است و فولادسازان انتظار دارند نیاز تولید خود را از معادن داخلی تامین کنند. برخی معتقدند فولادسازان برای تامین نیاز خود باید برای توسعه اکتشافات سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کنند و برخی صادرکنندگان سنگ‌آهن  را متهم به خام‌فروشی می‌کنند. در حالی که اگر فروش سنگ‌آهن به تولیدکنندگان داخلی فولاد به صرفه بود، معدنکاران صادرات را انتخاب نمی‌کردند. با این حال شواهد نشان می‌دهد همچنان سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها، بر سر قیمت عادلانه توافق نکردند و این قصه سر دراز دارد. اما به راستی چرا سود در طول زنجیره فولاد به شکل عادلانه توزیع نشده و تبعیض وجود دارد؟ 
*صادرات سنگ‌آهن خام خیانت به صنعت کشور است 
احمد دنیانور مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب گفت: با بالا رفتن نرخ ارز، تولیدکنندگان سنگ‌آهن از دستیابی به ارز حاصل از صادرات استقبال می کنند. بیشتر اینها ارز را در بازار آزاد می فروشند و به درآمدهای چشمگیری دست پیدا می کنند. 
وی افزود: همچنین فولادسازهایی که سنگ آهن مصرف می کنند، شرکت های بزرگی هستند که خود معدن دارند و بنابراین از اینها سنگ آهن خام نمی خرند. در نتیجه اینها سنگ آهن خام خود را به بازارهای صادراتی عرضه می کنند اتفاقی که به باور من خسران بزرگی برای اقتصاد کشور است.
دنیانور تصریح کرد: به نظر من باید از صادرات سنگ آهن به طور کامل جلوگیری شود به این دلیل که ما در سال های گذشته هزاران میلیارد برای برپایی کارخانجات عظیم فولادی در کشور سرمایه گذاری کرده ایم. سنگ آهن مواد اولیه این صنایع است. اگر ما ذخایر سنگ آهن نداشته باشیم می توانیم نیاز خود را به این ماده اولیه فولادساز با واردات تامین کنیم؟ 
او ادامه داد: تولید فولاد خام ایران در سال 1357، 380هزار تن بود، رقمی که در سال 1384 به 10میلیون تن رسید و امروز از 30میلیون تن در سال عبور کرده است. این سیر صعودی نشان می دهد ما به سنگ آهن نیاز داریم در نتیجه صادرات سنگ آهن خام خیانت به صنعت کشور است.
 
مدیرعامل مجتمع فولاد جنوب در پاسخ به این سوال که وقتی فولادسازان داخلی خود معدن دارند و سنگ آهن خام تولیدکنندگان داخلی را نمی خرند، تولیدکنندگان مجبور به صادرات هستند، گفت: ما به آنها پیشنهاد دادیم کنسرسیومی تشکیل دهند و چند معدن با یکدیگر یک واحد کنسانتره سازی و گندله سازی درست کنند، اینکه کوه و زمین را بکنید سنگ لاشه را به صورت خام به خارج از کشور صادر کنید و در مقابل ارز بگیرید، چه هنری است؟ فکر کرده اید دادن یک بهره مالکانه کفایت می کند؟ بیایید سرمایه گذاری خود را در صنایع بالادست تکمیل کنید و کنسانتره و گندله تولید کنید تا فولادسازان هم از شما بخرند. 
*با قیمت های دستوری بازار داخل صرفه اقتصادی ندارد 
رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: دخالت وزارت صمت در تعیین قیمت شمش فولاد به ضرر صادرکنندگان سنگ آهن تمام شده است. وزارت صمت با این استدلال که محصول نهایی ارزان به دست مصرف کننده برسد، قیمت فولاد داخلی را سرکوب می کند. سنگ آهنی ها هم مجبورند درصدی از قیمت شمش فولاد را مبنای قیمتگذاری محصولات خود قرار دهند که رقم پایینی به شمار می آید. 
وی افزود: فولاد فلزی است که قیمت بین المللی دارد، قیمت های ما هم نباید از قیمت های بین المللی بالاتر باشد اما 30درصد پایین تر هم قیمت مناسبی نیست، بلکه 5درصد پایین تر رقم معقولی است. 
شهرستانی ادامه داد: در نتیجه ارقام کنونی که به صورت دستوری برای شمش فولاد و به دنبال آن سنگ آهن وضع شده برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و آنها بازارهای خارجی را با وجود تعرفه 25درصدی که بر صادرات سنگ آهن وضع شده، ترجیح می دهند. 
*با کمبود منابع داخلی مواجه خواهیم شد
 
علیرضا زاهدیان مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز گفت: اختلافی که در قیمت ارز و ریال پیش آمده فرصتی برای صادرکنندگان سنگ آهن فراهم می آورد تا درآمد چشمگیری حاصل کنند. 
وی افزود: با این حال کشور با کمبود منابع داخلی مواجه خواهد شد و سرمایه گذارانی که سرمایه خود را صرف ساخت واحدهای تولید آهن اسفنجی، کنسانتره و گندله کرده اند، با کمبود ماده اولیه رو به رو می شوند. 
او همچنین خاطرنشان کرد: هر قدر ما محصولی را که ارزش افزوده بیشتری دارد صادر کنیم، بیشتر در راستای منافع ملی قدم برداشته ایم، برعکس عملکردی که در صادرات محصول خام داریم.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین