شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 7:42:36 PM
مجری طرح عناصر نادر خاکی خبر داد:

مجری  طرح عناصر نادر خاکی و سرپرست مرکز تحقیق تحقیقات فراوری مواد معدنی با تشریح دستاورد این طرح خبر داد: در حال حاضر عملیات اکتشاف در حدود 900 کیلومتر مربع از این محدوده‌های امید بخش در حال برنامه‌ریزی و اجراست.
عملیات اکتشاف در  900 کیلومتر مربع از  محدوده‌های امیدبخش/سال 2019  تقاضابرای عناصر نادر خاکی  به 9 میلیارد دلار می‌رسد

غلامرضا ملاطاهری در گفت‌وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: دستاوردها و فعالیت‌های طرح عناصر نادر خاکی از بدو تاسیس یعنی خرداد ماه 1393 تا کنون در دو حوزه اکتشاف و فرآوری بوده است. در حوزه اکتشاف می‌توان به اکتشاف شناسایی و پی‌جویی در 24 هزار کیلومتر مربع از پهنه ایران مرکزی اشاره کرد که دستاورد این پروژه تهیه بانک داده و رقومی‌سازی در محدوده مذکور به همراه معرفی محدوده‌های امید بخش، جهت انجام عملیات فازهای اکتشافی بزرگ مقیاس‌تر است.

او افزود: در حال حاضر عملیات اکتشاف در حدود 900 کیلومتر مربع از این محدوده‌های امید بخش در حال برنامه‌ریزی و اجراست. عملیات اکتشافی فاز تکمیلی نیز در محدوده معدنی گزستان انجام گرفته که تا کنون ذخیره 65 میلیون تن از عناصر نادر خاکی با عیار متوسط 1000 ppm برآورد شده است.

مجری  طرح عناصر نادر خاکی با بیان اینکه در شرق ایران در محدوده معدنی سنگ آهن سنگان نیز اکتشاف عناصر نادر خاکی در حال اجراست، گفت: نتایج این عملیات بزدوی اعلام خواهد شد. ضمن اینکه در حوزه فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی، این طرح با استفاده از مشاوران خارجی و پژوهشگران و محققان داخلی موفق به دستیابی دانش فنی فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی و تولید اولین شمش میش متال REE در  اسفندماه سال 94 برای اولین بار در کشور شده است. همچنین در خصوص سایر مناطق امید بخش آزمایش‌های فرآوری نیز در دست اجراست.

ملاطاهری با بیان اینکه بومی‌سازی دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی از اولویت‌های مهم این طرح است، گفت: با توجه به انحصاری بودن عرضه و قیمت محصول که عمدتا در اختیار چین است، پر واضح است هر کشوری مانند ایران که دارای منابع عناصر نادر خاکی بوده و دارای دانش و توانایی فنی استحصال و فرآوری این عناصر باشد، می‌تواند ضمن داشتن بازار مناسب فروش در کشورهای صاحب صنایع پیشرفته، ارتباطات و مبادلات دانش و تکنولوژی در حوزه صنعت و معدن را نیز در اختیار بگیرد. علاوه بر این با توجه به درخواست‌های صنایع داخلی از جمله پتروشیمی و صنایع های‌تک می‌توان در این زمینه نیز به خودکفایی رسید.

سرپرست مرکز تحقیق تحقیقات فراوری مواد معدنی در ادامه نیز بیان کرد: با توجه به مصرف عمده عناصر نادر خاکی در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و بعد از آن آمریکا و کشورهای اروپایی جهت استفاده در صنایع پیشرفته و یا توسعه استفاده در خودروهای هیبریدی و کاربردهای نظامی و غیره هر سال درخواست عناصر نادر خاکی افزایش پیدا کرده است به طوری که درخواست کلی جهان در سال 2014 به میزان 185 هزار تن به ارزش 5 میلیارد دلار بوده و طبق نظر تحلیل گران پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 تقاضا به میزان 290 هزار تن به ارزش 9 میلیارد دلار برسد. بنابراین افق اقتصاد عناصر نادر خاکی در این خصوص روشن دیده می‌شود.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین