شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 7:55:44 AM
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان مطرح کرد:

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان مطرح کرد: موانع صادرات سیمان و نبود تقاضای داخلی نیز از سویی دیگر سبب شده این صنعت استراتژیک کشور کاملا توان رقابتی خود را در بازار از دست بدهد.
انباشت بدهی هزینه‌های مصرفی سوخت در صنعت سیمان/ کارخانه‌های سیمان نیازمند تحریک تقاضا هستند

مرتضی لطفی در گفت و گو با معدن‌نامه با بیان اینکه سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک و بعد از آب پرمصرفترین کالا در جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سال 2015 چهار میلیارد و چهارصد میلیون تن تولید شد که فقط از این تعداد 150 میلیون تن آن که کمتر از 5 درصد آن تجارت بوده و بقیه بصورت یک کالای محلی در کشورهای تولید کننده مصرف شده‌اند.

او افزود: ایران در سال 2015 پس از چین و هند با تولید 80 میلیون تن سومین کشور تولید کننده سیمان و با 2/ 15درصد رتبه اول در جهان در حوزه صادرات را داشته است. این صنعت در کشور در تراز بین‌المللی قرار دارد و تقریباً از نیمه دوم سال 1375 تاکنون بیش ازر 48 میلیون تن به ظرفیت تولید در کشور افزوده شده است.

لطفی بیان کرد: در تنوع تولید و استانداردسازی متناسب با متقاضیان بین‌المللی، با تشکیل یک مرکز تحقیق و توسعه در سیمان آبیک، سیمان‌هایی با کلاس و استانداردهای بین‌المللی تولید شده است. سیمان‌های غلطکی RCC و کلاسG ، سیمان‌های نسوز از جمله سیمان‌هایی است که توسط واحد تحقیق و توسعه سیمان فارس و خوزستان در اختیار کارخانجات سیمان قرار گرفته است. در دو دهه گذشته بیش از 50 پروژه با ارزبری بیش از هزار میلیون یورو و 100 هزار میلیارد ریال در کشور احداث و معادل 50 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه شده است.

او تصریح کرد: در تمامی واحدهای تازه تاسیس شده بروزترین تکنولوژی خصوصاً در حوزه زیست محیطی با استفاده از آخرین فناوری در این حوزه بلحاظ آلایندگی حتی زیر استانداردهای بین‌المللی تولید غبار می‌شود. امروز با افتخار و در سایه تلاش فرزندان این مرزوبوم صنعت سیمان بومی شده است و ظرفیت بیش از سرانه هزار کیلو است که البته در حال حاضر صرفاً 50 میلیون تن آن تولید و 30 میلیون تن بازار مصرف ندارد.

 مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان گفت: از اواسط سال 93 رکود همراه با تورم مشکلات فراوانی را برای تولید و تحویل سیمان ایجاد کرد. ضمن اینکه در این سال‌ها همواره قیمت فروش سیمان با توجه به قیمت تمام شده آن مناسب نبوده است و این نامتناسب بودن اغلب متوجه کارخانه‌هایی است که در چند سال اخیر راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند. این موضوع به نوبه خود باعث شده سرمایه‌گذار بخش خصوصی ترغیب به سرمایه‌گذاری در این عرصه نشود و خصوصی‌سازی به معنای واقعی شکل نگیرد.

او تاکید کرد: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای برون رفت از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، صنعت سیمان با مازاد عرضه و کاهش تقاضا مواجه شد بطوری که کارخانجات در سال 93 به دلیل مشکل نقدینگی و کاهش فروش، قادر به پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها نبوده و با جرائم قابل توجهی مواجه شدند.

لطفی افزود: استمرار رکود در سال 94 که تقریبا مصرف سیمان 11 درصد نسبت به سال 93 کاهش پیدا کرده بود ، به رغم توقف دوماهه تولید مقداری از شرکت‌ها در پرداخت هزینه‌های جاری مثل برق و گاز با مشکل و انباشت بدهی هزینه‌های مصرفی سوخت مواجه شده و با بدهی‌های قابل توجهی و زیان سال را به پایان رساندند.

او در پایان گفت: در سال جاری با توجه به کاهش 48 درصدی پروانه‌های ساختمانی و عدم تخصیص بودجه عمرانی توسط دولت، در چهارماهه اول سال نیز با کاهشی معادل 9 درصد نسبت به چهارماهه مشابه سال گذشته این صنعت شرایط سختی را می‌گذراند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین