شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 9:09:25 AM
پس از 7 سال صادرات سنگ آهن فاین و لامپ از هندوستان آزاد شد

امروز (٢١ سپتامبر ٢٠١٦) بعد از نزدیک به ٧ سال دوباره صادرات سنگ آهن دانه بندی فاین و لامپ از هندوستان آغاز شد و این موضوع می تواند بر قیمت های سنگ آهن تاثیرگذار باشد. 
قیمت های صادراتی سنگ آهن متاثر از تصمیم هند

امروز (٢١ سپتامبر ٢٠١٦) بعد از نزدیک به ٧ سال دوباره صادرات سنگ آهن دانه بندی فاین و لامپ از هندوستان آغاز شد و این موضوع می تواند بر قیمت های سنگ آهن تاثیرگذار باشد و تاثیر این تصمیم بعد از تعطیلات یک هفته ای چین خود را نشان خواهد داد.

به گزارش معدن نامه، کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان این مطلب گفت: از پایان سال ٢٠٠٩ صادرات سنگ آهن دانه بندی پیرو تصویب عوارض صادراتی ٣٠ درصدی‏ و نیز معدنکاری غیر رسمی (بر اساس اعلام مسئولین هندی معدنکاری قاچاق) محدود و به روایتی ممنوع شد. هندوستان که تا  سال ٢٠٠٩ با رکورد صادرات ١١٠ میلیون تن سنگ آهن در سال، دومین کشور صادرکننده سنگ آهن به چین بود یک باره با کاهش شدید صادرات در طول ٧ سال گذشته به مقدار ٥ تا ١٥ میلیون تن در سال مواجه گشت و بر این اساس بعد از ایران و کشورهای آسیای میانه قرار گرفت.

وی افزود: دادگاه عالی فدرال هندوستان پیرو درخواست های مکرر معدن داران بومی و حتی خارجی که با زیان انباشته فوق العاده ایی در طول این سال ها مواجه گشته بودند و اکثر معادنشان تعطیل شده بود و عده ایی حتی برای تحریک و وادار کردن مسئولین بصورت سریال وار خودکشی می کردند، با درخواست دولت های ایالتی موافقت کرد و صادرات از بنادر گوآ، وایزاگ و ساحل شرقی هندوستان را برای عیار زیر ٥٨ درصد‏ را از امروز آزاد کرد.

رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ اهن ایران ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از مسئولان هندی حاضر در شانزدهمین کنفرانس بین المللی فولاد و مواد خام چین که در شهر دالیان در حال برگزاری است، فقط در بندر گوآ ١١ میلیون تن سنگ آهن هماتیت با عیار زیر ٥٨ درصد‏ آماده بارگیری می باشد که با محدودیت های بارگیری در بنادر هندوستان بیش بینی می شود با حداقل ٢٥٠ فروند کشتی ظرف مدت ٣ ماه آینده تا پایان سال میلادی بارگیری صورت گیرد. وضعیت بندر وایزاگ نیز تقریباً مشابه است و از هم اکنون کشتی ها صف کشیده اند.

وی اظهار داشت: هندوستان در حالی بطور رسمی بازار صادراتی خود را برای سنگ آهن دانه بندی زیر ٥٨ درصد‏ باز کرد که محموله های با عیار های بالاتر از ٦٠ درصد نیز در بین آنها وجود دارد و مسئولان عملاً با اینکار چشم خود را بر روی سنگ آهن هایی با عیار بالای ٥8 درصد‏ بسته اند و معیار و ملاک را فقط گزارش بازرسی صوری و اسناد گمرکی می دانند، حتی اگر بطور صوری عیار سنگ آهن ٦2 درصد‏ در اسناد زیر ٥8 درصد ذکر شده باشد.

جعفری طهرانی در خاتمه گفت: بدیهی است آغاز روند صادرات سنگ آهن هماتیت از هندوستان به چین بر روی قیمت صادراتی سنگ آهن صادراتی بقیه کشورها از جمله ایران بی تاثیر نبوده و تاثیر آن بیشتر بعد از تعطیلات یک هفته ای چین به مناسبت روز ملی چین (اول تا هفتم اکتبر 2016)، مشخص خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین