شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 11:15:40 AM
مجری طرح عناصر نادر خاکی مطرح کرد:

مجری طرح عناصر نادر خاکی و سرپرست مرکز تحقیق تحقیقات فراوری مواد معدنی با بیان اینکه تا کنون بخش خصوصی در عرصه عناصر نادر خاکی فعالیت خاص و مثمرثمری نداشته است، مطرح کرد: خصوصی‌ها می‌توانند در تسریع فرآیند تکمیل فازهای اکتشافی یا احداث واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی نقش موثری داشته باشد.
جای خالی  بخش خصوصی  در عرصه عناصر نادر خاکی

غلامرضا ملاطاهری در گفت‌وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: با توجه به رکود معادن و صنایع معدنی طرح این سوال که استفاده از رویکرد عناصر نادر خاکی می تواند استراتژی مناسبی باشد چندان درست به نظر نمی رسد ، به دلیل اینکه اندک شمار کشورهایی در دنیا هستند که دارای ذخایر عناصر نادر خاکی هستند و این خود یک امتیاز بزرگ است که شامل حال کشور ایران شده است.

او افزود: با در نظر گرفتن عرضه کم بازار و تقاضای بالای آن طبق نظر کارشناسان تحلیل‌گر مربوطه پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی رکودی که شامل حال دیگر معادن و صنایع معدنی شده، شامل حال این حوزه نشود.

ملاطاهری با بیان اینکه جهت خروج از رکود معادن و صنایع معدنی توجه به محصولات فرعی در کنار محصولات اصلی می‌تواند راهکار مناسبی در این خصوص باشد، بیان کرد: بعضا دیده شده که در خوراک ورودی و یا باطله‌های خروجی عنصرهای با ارزشی وجود دارد که از نظر پنهان مانده و هدر می‌رود اما با آنالیزهای دقیق می‌توان به این موضوع اشراف پیدا کرد تا در صورت وجود محصولات فرعی، موجبات پویایی و بهره‌وری بیشتر فراهم شود.

مجری طرح عناصر نادر خاکی تصریح کرد: قطع به یقین با توجه به تولیدکننده‌های اصلی عناصر نادر خاکی در دنیا ( چین 82.8 درصد، استرالیا 7.9 درصد، آمریکا 3.2 درصد، هند 2.4 درصد، روسیه 2 درصد، تایلند 1.6 درصد و مالزی 0.2 درصد) ایران در حال حاضر با توجه به نو پا بودن این طرح نمی‌تواند تاثیر به سزایی در این عرصه داشته باشد اما قطعا حضور در این عرصه و ارائه محصولات این حوزه تبعات بسیار مثبتی در حوزه صنایع معدنی و تکنولوژی های وابسته خواهد داشت. همچنین از نظر تامین نیازهای داخلی و عدم تاثیرپذیری از بازارهای جهانی می‌تواند این رویکرد موثر واقع شود.

او با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بخش خصوصی در این عرصه فعالیت خاص و مثمرثمری نداشته است، گفت: اما این طرح آمادگی خود را جهت مشارکت با بخش‌های خصوصی در حوزه اکتشافات و استحصال و فرآوری اعلام می‌کند. با توجه به آینده روشن در این حوزه به نظر می‌رسد بخش خصوصی می‌تواند در تسریع فرآیند تکمیل فازهای اکتشافی و یا احداث واحدهای صنعتی و یا نیمه صنعتی نقش موثری داشته باشد و طرح عناصر نادر خاکی آمادگی کامل خود را در خصوص بررسی پیشنهادهای احتمالی بخش خصوصی اعلام می‌کند.  



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین