جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 2:13:54 PM
رئیس مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران اعلام کرد:

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، اعلام کرد: پس از برجام با آفریقای جنوبی، فنلاند، افغانستان، عربستان در زمینه ساخت تجهیزات و همکاری های دیگر مذاکره داشته ایم.
سنگان می تواند قطب عناصر نادر خاکی ایران باشد/ایران خودرو مشتری عناصر نادر خاکی شد

به گزارش معدن‌نامه، غلامرضا ملاطاهری در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد،‌ نقش و جایگاه این مرکز در توسعه حوزه معدن و همچنین دستاوردهای آن اظهار کرد: طرح عناصر نادر خاکی در خردادماه سال 93 کلید خورده است. این طرح یکی از طرح‌های مهم اکتشافی ایمیدرو بود که با همت ایمیدرو در مرکز تحقیقات مواد معدنی به سرانجام رسید.  در طرح عناصر نادر خاکی صنایع پتروشیمی و زیست محیطی مهمترین اولویت ها هستند.

 او افزود: عمده مصرف عناصر نادر خاکی در صنعت خودرو، باتری های قابل شارژ و خودروهای هیبریدی است.  پیش بینی می‌شود از سال 2020 تولید خودروهای هیبریدی در بازار خودرو ایران افزایش می‌یابد. در حال حاضر ایران خودرو در این زمینه متمرکز شده است.

 ملاطاهری گفت: چین در حوزه فرآوری عناصر نادرخاکی سهم 90 درصدی دارد اما سهم ایران در این زمینه اندک است و فقط دو سال است که تحقیقات قوت گرفته است. با این شرایط می توان تنها به تامین بازار داخلی فکر و برنامه ریزی کرد و به تدریج به سبد محصولات مواد معدنی کشور افزود. اگرچه در حوزه اکتشاف عناصر نادر خاکی دو طرح مهم آغاز شده و می‌توان گفت در پهنه ایران مرکزی 24 هزار کیلومتر مربع  شناساسی شروع شده بود که این محدوده در مقطع کنونی به 7 هزار کیلومتر منطقه امیدبخش تبدیل شده است.

مجری طرح عناصر نادر خاکی ایمیدرو با بیان اینکه سنگان یکی از قطب های عناصر نادر خاکی در کشور محسوب می‌شود، گفت: طبق مطالعات مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی عناصر نادر خاکی ایران اغلب سبک است و 5 مورد آن قطعی شده است. پس از مطالعات بسیار دانش استحصال این طرح را در بهمن ماه 94 در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی آغاز کردیم. از سویی قرار است تا پایان سال 95 و 96 اکتشاف  تکمیلی را در 7 هزار کیلومتر مربع جلو ببریم.

او ادامه داد: محدوده گزستان و ساغند در مقیاس عمومی در حال تکمیل اکتشاف هستند و تا کنون 60 هزار تن عناصر نادر خاکی در آن شناسایی شده است. در شمال شرق ایران، منطقه سنگان اکتشافات برای عناصر نادر خاکی شروع شده 80 درصد پیشرفت فیزیکی در فاز پی جوی قرار گرفته است که طبق بررسی‌هایمان عیار این منطقه بالا است و فرایند فراوری آسان است و از ظرفیت خوبی برخوردار شده‌ایم. در حال حاضر واردات عناصر نادر خاکی در ایران با نام‌های دیگری انجام می‌شود و به همین خاطر رقم آن مشخص نیست.  

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با بیان اینکه ظرفیت معدنی عناصر نادر خاکی کشور 300 هزار تن است، گفت: قرار است ایران از فناوری پایه چینی‌ها وهندی‌ها در توسعه فراروی عناصر نا در خاکی استفاده کند. ضمن اینکه ذخیره عناصر نادر خاکی در  دنیا 100 میلیون تن است  و میزان تولید و مصرف آن 120هزار تن و بیشترین تولید این محصول توسط چین صورت می‌گیرد.

 ملاطاهری افزود: با چینی‌ها مذاکراتی داشتیم اما اولویت اصلی همکاری با بخش خصوصی کشور و استفاده از توان این بخش است.  در حال حاضر چین تمام تمرکز خود را بر سرمایه گذاری در عناصر نادر خاکی گذاشته و تا زمانی که برای عناصر نادر خاکی  در خودروهای هیبریدی جایگزین وجود نداشته باشد، استحصال آن توجیه اقتصادی خواهد داشت.

او با بیان اینکه در بهمن 94 دانش فنی عناصر نادر خاکی را مستند سازی کردیم، افزود: با دانشگاه های معتبر داخلی و بین المللی همکاری داریم و در تحقیقات ساخت برخی روش ها و متدهای خشک و بدون آب فرآوری از دانش دانشگاهیان استفاده می کنیم.

 مجری طرح عناصر نادر خاکی ایمیدرو تصریح کرد: پس از برجام با آفریقای جنوبی، فنلاند، افغانستان، عربستان در زمینه ساخت تجهیزات مذاکره داشته‌ایم.

او در پایان اعلام کرد: اولین پروژه مان به مرحله نیمه صنعتی رسیده در شرایطی که نتیجه تحقیقات موافقت آمیز باشد،  پس از دو سال وارد فاز صنعتی خواهیم شد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین