دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 10:03:29 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2553
  • زمان انتشار:سه شنبه 10 اسفند 1395-12:56
  • کاربر:.
معاون وزیر عنوان کرد:

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: هم‌اکنون در زنجیره فولاد هیچ قیمت‌گذاری نداریم و دولت دیگر قصدی برای دخالت در چرخه ندارد.
هیچگونه قیمت گذاری در فولاد نداریم/ پیش‌بینی افزایش  300 کیلوگرمی سرانه مصرف فولاد ایران

به گزارش معدن‌نامه، جعفر سرقینی در سمپوزیوم فولاد ۹۵ گفت: برنامه ما این است که سرانه مصرف فولاد ایران را از ۲۰۰ کیلوگرم فعلی به ۵۰۰ کیلوگرم برسانیم همچنین برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید حداقل ۱۰۰ میلیون تن کنسانتره تولید کنیم که برای تحقق این هدف بسیار جدی هستیم.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود: برخی هدف ۵۵ میلیون تن را به چالش می‌کشند ولی کشور و دولت مصمم است و محقق خواهد شد. هم اکنون ظرفیت تولید فولاد خام ایران حدود ۳۰ میلیون تن است.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری در مجموع ۱۸.۵ میلیون تن فولاد تولید خواهد شد که نسبت به سال قبل ۷ تا ۸ درصد رشد نشان می‌دهد، ادامه داد: قصد تخریب هیچ دولتی را ندارم اما در دولت قبل چون طرح جامع فولاد نبود، برنامه‌ریزی درستی هم برای این صنعت نشد.

سرقینی با تاکید بر اینکه تاکنون تصمیمی در وزارتخانه در خلا و بدون نظر تشکل‌ها گرفته نشده است، گفت: هم اکنون می توان با افتخار گفت که زنجیره فولاد تا حدودی متعادل شده است.

 

این مقام مسئول ادامه داد:  در حال حاضر ظرفیت تولید شمش ۳۱ میلیون تن، آهن اسفنجی ۲۷ میلیون تن، گندله ۳۵ میلیون تن، کنسانتره ۴۵ میلیون تن و نورد ۳۷ میلیون تن است که در تمام این حوزه‌ها شاهد رشد ظرفیت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هستیم.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات فولاد ایران در سال ۹۱ را حدود ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این رقم در ۱۰ ماهه امسال ۴.۵ میلیون تن بود و براساس پیش بینی ها تا پایان سال به ۵.۵ میلیون تن خواهد رسید.

وی در توضیح این موضوع با تاکید بر اینکه هیچگونه دامپینگی رخ نداده است، گفت: از این میزان صادرات یک میلیون تن به اروپا بوده است و خوشبختانه در صادرات فولاد اقدامات خوبی انجام شده که اتهامات نادرست اروپا به ایران را در پی داشته است.

سرقینی ظرفیت تولید سنگ آهن ایران در دولت یازدهم از ۶۳ به ۷۵ میلیون تن عنوان کرد و افزود: طبق پیش بینیها این رقم باید  به ۱۵۰ میلیون تن برسد و با این روند در ۱۴۰۴ مجبور به واردات سنگ آهن خواهیم شد.

این مقام مسیول در وزارت صمت با اشاره به اینکه تعرفه‌ها ابزار دست دولت‌ها است و حتی دولت آمریکا از این ابزار استفاده کرده است، افزود: در سال جاری تعرفه ها افزایش یافت و امیدواریم تعرفه ها در سال ۹۶ کاهش یابد.

وی ادامه داد: تعرفه واردات بخشی از ورق‌ها از ۲۰ به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و همینطور در مورد شمش کاهش تعرفه خواهیم داشت. اما فعلا تغییری در تعرفه‌ها رخ نداده است. صحبت تعرفه ۲۵ دلاری روی واردات فولاد که رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه مطرح کرد نیز در حد شایعه است و صحت ندارد.



منبع: ماین نیوز

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین