پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 10:53:07 AM
واکنش رئیس خانه معدن ایران به طرح ایجاد سازمان ملی زمین شناسی

رئیس خانه معدن ایران به طرح عضو هیات رئیسه مجلس برای ایجاد سازمان ملی زمین شناسی واکنش نشان داد و سه پیشنهاد را مطرح کرد.
3 پیشنهاد خانه معدن برای ایجاد سازمان ملی زمین شناسی/ حاکمیتی شدن سازمان زمین شناسی آرزوی بخش خصوصی است

به گزارش معدن نامه محمدرضا بهرامن گفت: طرحی را که آقای یوسف نژاد پیش قدم شده اند در حقیقت آرزوی بخش خصوصی چرا که سبب می شود تا  سیاستگذاری های  اکتشافات معدنی کشور در سطح بالایی صورت گیرد.

او با اشاره به 3 پیشنهاد خانه معدن برای ایجاد چنین سازمانی گفت: پیشنهاد اول این است که با اجرایی شدن طرح ایجاد سازمان ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، این سازمان زیر نظر شورای عالی زمین شناسی به ریاست شخص رئیس جمهور، مدیریت شده و ریاست آن در سطحی بالاتر از معاون وزیر قرار گیرد.

بهرامن گفت: ما به سازمانی در بخش زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیاز داریم که بتواند در سطح کلان به مطالبه گری بپردازد و بسیاری از زیرساخت ها را به وجود آورد. از این رو پیشنهاد دوم این است که سازمان ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی، در بخش معدن اکتشافات اولیه را انجام دهد و اطلاعات آن را ارائه دهد آنگاه برای تجاری سازی این اکتشافات و تبدیل آن به معدن، اختیارات را از طریق وزارت صمت به بخش خصوصی ارائه دهد.

رئیس خانه معدن با اشاره به اینکه بهتر است تا مدیریت زمین در کشور یکپارچه و متمرکز شود، افزود: سومین پیشنهاد این است که مدیریت زمین نیز می تواند تحت نام شورای عالی مدیریت زمین ایران به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و روسای سه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع و محیط زیست و میراث فرهنگی عضو آن باشند تا بتوانند سیاستگذاری های کلان را در آنجا انجام دهند و فعالان اقتصادی وقتی که مجوز فعالیتی را اخذ می کنند با مانع تراشی هر یک از این سازمان ها مواجه نشوند.

بهرامن گفت: خانه معدن ایران این آمادگی را دارد تا برای تشکیل سازمان ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور پیشنهادها و خواسته های خود را در اختیار مجلس قرار دهد تا با استفاده از توانمندیهای دولت، مجلس و بخش خصوصی سازمانی اثر گذار، تصمیم گیر و سیاستگذار در بخش زمین شناسی و اکتشافات معدنی به وجود آید.

بهرامن تصریح کرد: مشکل اساسی کشور در توسعه نیافتگی بخش معدن، انجماد در یکسرس اطلاعات قدیمی و مطالبه گری های کوتاه مدت است و اگر مطالبه گری ها در سطح کلان تعمیم یابد آنگاه این بخش خواهد توانست با حل مسائل و مشکلات کلان کشور، توسعه یابد.

رئیس خانه معدن با تقدیر از حساسیت مجلس به بخش معدن و توسعه آن گفت: با ایجاد سازمان ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور می توان امیدوار بود که تصمیم سازی ها قدرت اجرایی بیشتری داشته باشند و توسعه زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و بین المللی شدن فعالیت های آن مورد توجه قرار گیرد.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس چندی پیش در در گفت و گو با معدن نامه با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان زمین شناسی گفته بود: با توجه به نقش این سازمان و شرح وظایف آن به نظر می رسد بهتر است تا سازمان ملی زمین شناسی در کشور زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شده و شورای عالی زمین شناسی به ریاست رئیس جمهور، ریاست آن را انتخاب کند.

به باور او در حال حاضر سازمان زمین شناسی زیر نظر وزارت صمت اداره می شود اما اقدامات این سازمان گستردگی فراوانی دارد و مطالعات کارشناسان آن می تواند در اختیار وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی، کشور و سازمان هایی نظیر انرژی اتمی و بنادر و دریا نوردی قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به نقش خانه معدن در سیاستگذاری های کلان معدنی کشور خواسته بود تا این تشکل مجلس را در ارائه طرحی اصولی برای ایجاد سازمان ملی زمین شناسی یاری کند.

او همچنین به کارشناسان توصیه کرده تا با به بحث گذاشتن این طرح نظرات کارشناسانه خود را به خانه معدن ارسال کنند و این تشکل جمع بندی نهایی را تقدیم مجلس کرده تا درباره آن تصمیم گیری شود.



منبع: روابط عمومي خانه معدن ايران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین