دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 8:08:01 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2632
  • زمان انتشار:جمعه 4 فروردين 1396-4:51
  • کاربر:.
معدن نامه گزارش می دهد:

مقام رهبری در سخنرانی نوروزی خود نسبت به توسعه نیافتگی و دستاوردهای بخش معدن دو گلایه و یک تمجید را مطرح کردند.
دو گلایه رهبری از توسعه نیافتگی معادن/ تمجید از 15 برابر شدن تولید فولاد
به گزارش معدن نامه، ایشان در در روز نخست فروردین در حرم رضوی ابتدا به رشد 15 برابری تولید فولاد در کشور نسبت به قبل از انقلاب اشاره کردند و آن را از دستاوردهای تظام جمهوری اسلامی دانستند.
بر اساس این گزارش عمده رشد صنعت فولاد کشور در دولت های جنگ، سازندگی و اصلاحات اتفاق افتاده به طوری که ظرفیت تولید فولاد در دولت سازندگی و با مدیریت حسین محلوجی و تیم وقت وزارت معادن و فلزات از 700 هزار تن به 7 میلیون تن افزایش یافت و 10 برابر شد و در پایان دولت اصلاحات به حدود 12 میلیون تن رسید. اما در دولت نهم و دهم با تعریف پروژهای هشت گانه فولاد، عملا اقتصادی بودن طرح های فولادی منحرف شد و در دولت یازدهم مجددا به ریل توسعه خود بازگشت و به بالای 15 میلیون تن رسید.
مقام رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به رشد منفی بخش معدن بر اساس آمار بانک مرکزی اشاره کردند و گفتند که "در بعضی از بخشها -مثل بخش نفت- پیشرفت داریم، [امّا] در بعضی از بخشهای دیگر -مثل بخش معدن، مثل مسکن- عقب‌رفت داریم. یعنی آمارهای رسمی انسان را قانع نمیکند به اینکه حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است."
ایشان در ادامه به استفاده نشدن از ظرفیت های معدنی کشور اشاره کردند و گفتند: "ایجاد نشاط ملّی؛ خودِ تولید در کشور وقتی راه بیفتد، یک نشاط عمومی و ملّی به وجود می‌آورد که این خودش یک عامل مهمّی در پیشرفت کشور است. ظرفیّتهای معدنی کشور -که امروز متأسّفانه خیلی در این زمینه عقب هستیم- به کار می‌ا‌فتد و میتوانیم از منابع خدادادی که خدای متعال به این ملّت بخشیده است، استفاده کنیم."
به گزارش معدن نامه، بنا به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی کشور، بانک مرکزی تنها با لحاظ کردن تولید 14معدن از 6 هزار معدن فعال کشور، به اشتباه نرخ رشد این بخش را اعلام کرده که بهتر است به زودی آن را اصلاح و نتیجه رشد واقعی بخش معدن در اختیار مقامات ارشد نظام قرار داده شود.


منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین