دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 5:31:11 PM
معدن‌نامه گزارش می‌دهد:

بازار سنگ‌آهن در حالی پس از یک دوره کاهش شدید قیمت‌ها با روند صعودی قیمت‌ها مواجه شده بود که در بهار سال 96 باری دیگر سرنوشت این بازار تغییر کرد. 
سرنوشت سنگ‌آهن پس از سال‌های جهنمی/ خوشبینی تحلیلگران به رونق بازار در ماه «می»

به گزارش معدن‌نامه، در حالی که انتظار می‌رفت بازار سنگ‌آهن در سال جدید با تداوم افزایش قیمت مواجه شود اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهد باری دیگر روند قیمت سنگ‌آهن نزولی شده است. اگرچه اغلب تحلیلگران بازار روند کاهش یا افزایش قیمت سنگ‌آهن را طبیعی می‌دانند اما شواهد نشان می‌دهد سال جدید برای سنگ‌آهنی‌ها خوب نبوده و خبری از رونق بازار نیست.

این در حالی است که سال گذشته بر اساس نظر برخی کارشناسان بخش معدن نسبتا پر رونق بوده و کمی بازار این محصول از حال و هوای جهنمی سال 94 خارج شده بود. تا جایی که سال گذشته محدوده قیمت این محصول به مرز ۹۰ دلار در هر تن رسیده بود و این پیام خوشایندی به معدنکاران سنگ‌آهن می‌داد اگرچه در کنار تحول کسب و کارشان همچنان با برخی مشکلات تولید دست و پنجه نرم می‌کردند.

با این وجود به نظر می‌رسد قیمت کاهشی سنگ‌آهن در روزهای بهاری سال 96 باری دیگر برای سنگ‌آهنی‌ها سال های قبل که به نوعی سال‌های بحرانی و جهنمی معدن محسوب می‌شود را تداعی کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۷ درصد در فوب بندرعباس از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا نخستین روز سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ دلار رشد قیمت داشته و از ۵۰ دلار به مرز ۹۰ دلار در هر تن رسیده است. اگرچه به نظر می‌‌رسد افت قیمت سنگ‌آهن تحت‌ تاثیر بازار چین نبوده و این روند کاهشی ناشی از نوسانات طبیعی قیمت بوده است.

بر اساس این گزارش، در عین حال که ماه جاری، ماه خوبی برای صادرات سنگ آهن ایران به نظر نمی‌رسد، پیش‌بینی شده می ماهی مناسب برای بازار سنگ‌آهن خواهد بود.

بر اساس گزارش انجمن سنگ آهن ایران، کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن سنگ‌آهن ایران به تازگی با بیان این نکته که به علت حجم بالای صادرات سنگ آهن هماتیت از هندوستان وضعیت خوبی برای صادرات سنگ آهن ایران متصور نیست، گفته است: ماه آوریل به علت حجم بالای صادرات سنگ آهن هماتیت از هندوستان که از سپتامبر (شهریور ماه سال گذشته) و بعد از توقف ۶ ساله مجددا آغار گشته است،  بازار خوبی برای سنگ آهن ایران نیست ولی از واخر این ماه تا اوایل می یعنی هفته دوم اردیبهشت امسال که باران های شدید موسمی در هندوستان آغار می‌شود و تا اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) ادامه می‌یابد، صادرات سنگ‌آهن از هندوستان متوقف می‌شود و نتیجتاً وضعیت بازار سنگ‌آهن در ماه می بهتر از آوریل خواهد بود.

 او در مورد افت قیمت سنگ آهن مطرح کرده است که حدود ۹۰ درصد آن تا کنون اتفاق افتاده و در طول ماه  مارس درمجموع ١۵ الی ۱۵.۵ دلار  کاهش قیمت داشته‌ایم. بنا بر گفته این تحلیلگر بازار قیمت واقعی هر تن سنگ‌آهن در طول چند ماه آتی بین ۷۸ الی ۸۳ دلار است و فعلا در اوائل ماه آوریل در همین محدوده فعلی یعنی ۷۹ دلار با تولرانس ۲ دلاری نوسان می‌کند.

 

 



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین