دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 8:47:35 PM
مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره بانک صنعت و معدن توضیح داد

مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره بانک صنعت و معدن در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، کارنامه این بانک را در پرداخت تسهیلان به بخش های مختلف تشریح کرد. 
تسهیلات بانک صنعت و معدن به کجا رفت؟

مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره بانک صنعت و معدن در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، کارنامه این بانک را در پرداخت تسهیلان به بخش های مختلف تشریح کرد. بنا به گفته علی اشرف افخمی عمده تسهیلات ارزی و ریالی اعطا شده بیشتر به بخش پتروشیمی، خرید هواپیما، خرید اتوبوس بی آر تی و ساخت مدرسه اختصاص یافته و بدین ترتیب دست بخش صنعت به ویژه بخش معدن کشور از این تسهیلات خالی مانده است. معدن نامه متن کامل این گفت و گو را منتشر کرده و در روزهای آینده با گرفتن نظر کارشناسان مختلف تحلیلی بر عملکرد بانک صنعت و معدن کشور خواهد نوشت.

---

چه اقداماتی در زمان دولت یازدهم برای توسعه ابزارهای پولی و تحریک تقاضا انجام شده است؟

در سال 1392 دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که تولید ناخالص داخلی کشور 6.8- درصد بوده است. مجموعه اقدامات دولت در طول این سال ها باعث شده است ضمن کنترل تورم فزاینده که مانع هرگونه فعالیت اقتصادی بوده، رشد اقتصادی کشور نیز به تدریج افزایش یابد به طوری که در سال 1395 به بیش از 4 درصد رسیده است. از جمله اقدامات انجام شده در خصوص ابزارهای پولی و تحریک تقاضا می توان به کاهش نرخ سود بانکی از 21 درصد به 18 تا 15 درصد، طرح وام خرید کالای با دوام ایرانی، انتشار کارت‌های اعتباری مرابحه، کاهش نرخ سپرده قانونی، افزایش میزان وام مسکن و کاهش نرخ آن اشاره کرد.

این اقدامات چه تأثیری بر اقتصاد کشور داشته است؟

مجموعه این اقدامات موجب بهبود و ارتقای تراز تجاری کشور در پی افزایش صادرات غیرنفتی، کنترل رکود اقتصادی و هدایت اقتصاد به وضعیت رونق و بهبود کسب و کارهای اقتصادی، جلوگیری از التهاب بازار با کاهش نرخ تورم و برقراری ثبات نسبی در اقتصاد کشور، فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد، افزایش تولید گندم کشور با حمایت از بخش کشاورزی، ارتقا و بهبود محیط کسب و کار و فضای سرمایه گذاری و تکمیل بیش از 8 هزار طرح نیمه تمام صنعتی شده است.

بانک صنعت و معدن در زمینه توسعه ابزارهای پولی و تحریک تقاضا چه اقداماتی داده است؟

سهم بانک صنعت و معدن از تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به بخش صنعت و معدن در سال 1394 به میزان 6.6 درصد بوده است و در طول سه سال گذشته بیش از 9200 فقره قرارداد به مبلغ 28.4 هزار میلیارد تومان منعقد کرده است. ارائه تسهیلات به قطار سریع السیر تهران- مشهد با 9.755 میلیون یوآن، قطار شهری اصفهان با 600 میلیون دلار، قطار شهری تهران (خطوط 6 و 7) با 2.795 میلیون یورو، پتروشیمی مهاباد با 233 میلیون یورو، تجهیز ناوگان هوایی (20 فروند هواپیمای پهن پیکر) با 700 میلیون یورو، پتروشیمی گناوه با 1.470 میلیون دلار، پتروشیمی آناهیتا با 2.500 میلیون دلار و صنایع شیمیایی پتروتک با 2.446 میلیون یورو و تأمین مالی 357 میلیون دلار تسهیلات جهت ایجاد 3 واحد آب شیرین کن با ظرفیت 300 هزار مترمکعب در جنوب کشور از جمله طرح های زیربنایی بوده است که بانک صنعت و معدن طی این سال ها در تأمین مالی آنها مشارکت داشته است. استقرار یک واحد اختصاصی برای بنگاه های کوچک و متوسط در جهت "پرورش نیروهای متخصص" و "اشتغال زایی بالا" و "توانمندسازی اقتصادی و کاهش فقر"  در دستور کار بانک صنعت و معدن قرار گرفت که با رویکرد تسهیلگری، ارائه خدمات به این بخش از بنگاه ها را دنبال می کند. همچنین عملکرد بانک صنعت و معدن در طرح رونق تولید صنایع کوچک و متوسط شایان توجه است. علاوه بر این بانک صنعت و معدن در کنار تأمین مالی پروژه های ملی و زیربنایی کشور نگاه ویژه‌ای به مسئولیت های اجتماعی خود دارد از جمله: تأمین مالی 90 میلیون یورویی برای احداث پروژه فوق تخصصی مغز و اعصاب ایران (پروفسور سمیعی)، ساخت مدرسه در روستای چهل قلعه الیگودرز، مشارکت در احداث 5 پایگاه ثابت انتقال خون، تأمین مالی اتوبوس های BRT تهران.

به طور کلی اقدامات بانک صنعت و معدن چه تأثیری بر زندگی و معیشت مردم داشته است؟

نقش بانک صنعت و معدن در ایجاد اشتغال جدید و مهمتر از آن نقش بانک در حفظ اشتغال موجود واحدهای تولیدی در جای جای میهن اسلامیمان، با پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت برای ایجاد واحدهای تولیدی و پرداخت سرمایه در گردش برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی موجود، در کنار تأمین مالی پروژه های عظیم زیرساختی و پرداختن به مسئولیت های اجتماعی بانک، بی شک سهم درخور توجهی در اجرای اصول اقتصادی مقاومتی مطابق منویات مقام معظم رهبری و موفقیت های تحسین برانگیز اقتصادی دولت دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین