دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 4:08:11 PM
عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد:

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد: تامین مالی، مشکلات قانونی، تولید تجارت‌محور، آسیب‌پذیری در مقابل بحران‌های ناشی از چرخه‌های اقتصادی، توان پایین چانه‌زنی و حمایت نکردن دولت از مشکلاتی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط با آن مواجه هستند. 
دولت و مجلس معادن کوچک را به چشم زائده‌های تولید نبینند

به گزارش معدن نامه، سجاد غرقی درباره معدنکاری کوچک و متوسط‌ مقیاس اظهار کرد: برخی نظرها در دولت و مجلس بر این است که بنگاه‌های کوچک و متوسط معدنی نه تنها موتور محرک معدن و اقتصاد نیستند بلکه زائده‌های تولید هستند.

او در جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعاریف بنگاه‌های کوچک افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، بنگاه‌های کوچک و متوسط را بنگاه‌هایی با ۵۰ نفر می‌داند اما بانک مرکزی این تعریف را برای اشتغال واحدهای کمتر از ۱۰ نفر می‌داند در حالی که حداقل اشتغال ما در واحد معدنی از ۱۵ نفر شروع می‌شود. عمده معادنی که براساس اعلام مرکز آمار مشغول به کار هستند، معادن متوسط هستند.

غرقی همچنین درباره مزیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط تصریح می‌کند: اشتغالزایی، رشد اقتصاد محلی، نیاز به سرمایه کم، توزیع عادلانه ثروت و زمینه‌سازی برای اکتشافات بزرگ از مزایای فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط به شمار می‌رود. جالب است که سهم SMEها در ایران ۵۶ درصد در حوزه صنعت است اما نکته مهم این است که سهم اشتغالزایی معدنی در معادن کوچک و متوسط ۸۵ درصد است. به این معنا که این معادن سهم اشتغال بالایی دارند که در وضعیت کنونی کشور موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود.

او ادامه داد: تحلیل بانک جهانی در سال ۲۰۱۶م درباره مزایای بنگاه‌های کوچک و متوسط حاکی از آن است که از هر ۵ شغل جدید در جهان ۴ شغل از سوی SMEها به وجود می‌آید. همچنین بیش از ۵۰ درصد SMEها (۷۰درصد در کشورهای در حال توسعه) با معضل تامین مالی، روبه‌رو و بر دارایی‌های شخصی برای راه‌اندازی متکی هستند. از سوی دیگر هرچه اندازه بنگاه‌ها کوچکتر می‌شود دسترسی به اعتبارات نیز سخت‌تر می‌شود.

این فعال معدنی همچنین با اشاره به مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار کرد: تامین مالی، مشکلات قانونی، تولید تجارت‌محور، آسیب‌پذیری در مقابل بحران‌های ناشی از چرخه‌های اقتصادی، توان پایین چانه‌زنی و حمایت نکردن دولت از مشکلاتی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط با آن مواجه هستند.

به گفته غرقی، براساس آمارهای موجود از وضعیت معادن کشور در سال ۹۳، ۵۱۸۰ معدن کوچک‌مقیاس، ۹۴ معدن متوسط‌مقیاس و ۹۱ معدن بزرگ‌مقیاس فعالیت می‌کردند.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اشاره به حوزه سنگ‌آهن، گفت: از سال ۲۰۰۰ بخش خصوصی و بنگاه‌های کوچک‌مقیاس نیز وارد تولید شدند.



منبع: روزنامه صمت

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین