يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 2:20:59 AM
در بورس‌کالا رخ داد

رشد بهای وکیوم‌باتوم به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه تولید قیر در بورس‌کالای ایران، مهم‌ترین خبر این روزهای این بازار بوده که به موشکافی دقیقتری نیاز دارد. این رشد قیمت از یکسو نگرانی خریداران وکیوم‌باتوم و افزایش قیمت تمام‌شده قیر را در پی داشته است و از سوی دیگر از سیگنالهایی در جهت رشد تقاضا با ذهنیت افزایش بهای نفت‌خام حکایت دارد. طی هفته جاری تاکنون بهای هر تن وکیوم‌باتوم در معاملات بورس‌کالا بین ۱۹ تا ۴۴‌درصد رشد قیمت داشته است؛ مطلبی که نمیتوان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. ذهنیت افزایشی رشد قیمت‌های جهانی و جذابیتهای صادراتی، کاهش عرضه و دادوستد در تالار حراج باز و در اختیار بودن زمان کافی برای رقابت از دلایل این افزایش نرخ به شمار می‌رود؛ اما نمیتوان از این نکته صرف‌نظر کرد که آغاز به کار قانون قیر تهاتری یکی از دلایل این افزایش قیمت‌ها با محوریت تحویل وکیوم‌باتوم به تولیدکننده قیر به جای عرضه در بورس‌کالاست.
رشد قیمت ماده اولیه اصلی قیر

به گزارش بیرونیت، جرقه های مهم رشد بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی، مهم‌ترین دلیل افزایش انتظاری قیمت‌ها بوده است؛ بنابراین رشد تقاضا میتواند دادهای منطقی در این مسیر باشد. این در حالی است که بخش مهمی از وکیوم‌باتوم مورد معامله در بورس‌کالا برای تولید قیر به منظور صادرات خریداری شده است. از این رو افزایش قیمت VB یا همان وکیوم‌باتوم سیگنالی افزایشی برای قیمت‌های صادراتی قیر به شمار می‌رود. یک نکته مهم این است که وکیوم‌باتوم خریداری‌شده از بورس‌کالا قطعا از بالاترین کیفیتهای تولیدی برخوردار است که به منظور تامین نیازهای صادراتی عرضه خواهد شد؛ آنهم در شرایطی که بهای نفت‌خام افزایشی است و بازارهای جهانی قیر با توجه به جایگاه ایران در این عرصه و به تبع این رشد نرخ میتوانند روند افزایشی بگیرند.

در کنار موارد فوق باید به کاهش عرضه وکیوم‌باتوم توجه کرد؛ آن هم در شرایطی که بررسیها از افت عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. همین داده که به موازات اجرای قانون قیر تهاتری رخ داده، محرک بسیار مهمی برای افزایش رقابت برای خرید بوده است. نکته دیگر این است که شیوه معاملاتی در بورس‌کالا یعنی عرضه در تالار حراج (از لحاظ زمان معامله) امکان افزایش نرخ را بیش از تالارهای مشابه فراهم کرده است که باید تسهیلکننده رشد قیمت به شمار رود.

نکته جالب توجه آنکه رقابت برای خرید از سمت خریداران صورت گرفته و اینکه در یک هفته تمامی عرضهها با رقابت مورد معامله قرار گیرد، نشاندهنده پذیرش این نرخ از سوی مصرف‌کنندگان است. این محمولهها احتمالا برای تولید به منظور صادرات خریداری شده‌اند؛ اما از اثر آن بر بازار داخلی نمیتوان غافل شد؛ آن هم در شرایطی که به موازات آن قیر تهاتری نیز برای پروژههای عمرانی عرضه می‌شود. این مطلب پتانسیل ایجاد پیچیدگیهای جدیدی را در بازار قیر در بر دارد، بنابراین از هماکنون باید منتظر رخدادهای پیش‌بینی‌نشده احتمالی و حتی انحراف در فرآیند مصرف قیر تهاتری بود.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین