در آن نمایش وقتی دکتر مصدق را به دادگاه نظامی فراخواندند، اتهامهایی به دروغ علیه او نسبت دادند. فرهاد آئیش، در جلد مصدق، وقتی آن اتهامهای دروغین را شنید به نشانه اعتراض بلند شد و به رئیس دادگاه گفت: "لااقل استانداردهای دروغ گفتن را یاد بگیرید!"
حکایت آن تئاتر و جمله آئیشِ مصدق شده در دادگاه از این باب گفته شد که امروز در سطح رسانههای عمومی و بویژه رسانههای تخصصی مطالبی منتشر میشود که لااقل استانداردهای خبر نویسی، فیک نیوز و حتی تعریف و تمجید رعایت نمیشود.
فعالان بخش معدن؛ از کارآفرینان و مدیران دولتی گرفته تا خبرنگاران و روابطعمومیها، روزانه با حجمی از اخبار در رسانههای تخصصی معدنی مواجه میشوند که بسته به نوع فعالیت و ذائقه خود خبرهایی را انتخاب کرده و در لیست اخباری که باید بخوانند قرار میدهند.
در این میان با توجه به اینکه شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع اسپانسر این رسانهها هستند، به خبرهایی در مدح و ستایش مدیران برمیخورند که ممکن است به مذاق آنان خوش نیاید.
استانداردهای خبر نویسی و رسانهداری تا بدانجا نزول پیدا کرده که بدیهیترین اصول نگارش نیز در مطالب رعایت نمیشود و کار بدانجا رسیده که برخی خبرنگاران هنگام عصبانیت از یک مدیر به دلیل آنکه در مراسمی جواب سلام او را مثل همیشه نداده یا نتوانسته به تلفن همراهش پاسخ دهد، مطالبی سرشار از حب و بغض را به عنوان یادداشت، تحلیل، توئیت و خبر منتشر میکنند که به دور از اصول ابتدایی روزنامهنگاریست.
گاه حتی اشتباههای فاحشی در لغتنویسی دیده میشود که نشان میدهد نویسنده مطلب حتی نمیتواند املای واژهها را درست به نگارش دربیاورد.
در چنین شرایطی سطح مطالبهگری رسانهها از دولت، بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی به گرفتن چند ریال آگهی تنزل یافته و اگر مدیدی به آن تن ندهد، مورد توهین و تهمت قرار میگیرد.
در این وضعیت وظیفه روزنامهنگاران باسابقه، رسانهداران، مدیران روابط عمومی و سیاستگذاران چیست و چگونه میتوانند "ابتذال نویسی" فعلی را مدیریت کرده و مطالبی را تولید کننده که به بهبود روند سیاستگذاریها و تصمیمسازیها کمک کند؟
به نظر میرسد بهتر است چنین مطالبهای از سوی مدیران ارشد بنگاهها و روابطعمومیها درخواست شود چرا که اطلاعات و منابع مالی در اختیار آنان است و میتوانند با تولید مطالب استاندارد، هم مشی بنگاه خود را رسانهای کنند و هم از رسانههای تخصصی بخواهند درباره چالشهای آنان به جریان سازی بپردازند و بر اساس اصل "اظهار به بیطرفی" که در کلاسهای روزنامهنگاری تدریس میشود، به تولید محتوا بپردازند.
پیشنهاد میشود که بنگاههای اقتصادی در راستای مسوولیتهای اجتماعی خود دورههای فشرده آموزش اصول روزنامهنگاری، با تدریس دکتر محمد سلطانیفر، مبانی علم اقتصاد، با تدریس دکتر مسعود نیلی، روابط بینالملل، با تدریس دکتر محمود سریعالقلم، علوم سیاسی، با تدریس دکتر حسین بشیریه، تاریخ اقتصاد، با تدریس دکتر سعید لیلاز و علوم اجتماعی با تدریس دکتر علیاصغر سعیدی را با همکاری دانشگاهها و موسسات معتبر برگزار کرده و سطح دانش خبرنگاران را بالا برند.
شاید با برگزاری این دورها خبرنگاران و روزنامهنگارانی که آینده خود را در روزنامهنگاری میبینند بتوانند آنچه را قلم بزنند که توسعه بخش صنعت و معدن کشور بدان نیاز دارد و فعالان این بخش دستکم روزانه یک یا دو مطلب موثر را بخوانند که به دانش و اطلاعات آنان اضافه کرده و در راستای بهبود وضع موجود بکار گیرند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست