يکشنبه 21 ارديبهشت 1404 شمسی /5/11/2025 1:46:08 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:34762
  • زمان انتشار:شنبه 21 اسفند 1400-16:43
  • کاربر:
مدیرعامل هپکو:

مدیر عامل هپکو گفت: مجموعه هپکو هیچ مخالفتی را با واردات ماشین‌آلات نو و دست‌دوم معدنی ندارد و باتوجه‌به پتانسیل‌های مجموعه بسترهای رقابت فراهم شده است.
مخالف واردات ماشین‌آلات نو و کارکرده معدنی نیستیم

به گزارش بیرونیت، علی‌محمد رفیعی، در نشست تخصصی چالش‌های تامین ماشین‌آلات معدنی که هفته گذشته در حاشیه همایش فلزات غیرآهنی برگزار شد، گفت: به‌طورکلی ماشین‌آلات مهم‌ترین عنصر جابه‌جایی مواد معدنی هستند و شرکت هپکو به‌عنوان تولیدکننده بزرگ این‌گونه ماشین‌آلات در هفته گذشته ۵۰ امین سالگرد فعالیت خود را آغاز کرد.
 وی در رابطه‌ با فعالیت‌های هپکو ابراز داشت: هپکو در طول فعالیت خود توانسته بیش از ۳۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات را تحویل جامعه دهد و در توسعه و عمران کشور چه در بخش نوسازی ناوگان معدنی و چه در ایجاد زیرساخت‌های راه‌ها نقش مؤثری را داشته باشد.
رفیعی ادامه داد: هپکو در سال ۵۱ باهدف تأمین نیازهای معادن تأسیس شد و در سال ۵۴ فعالیت خود را با تولید لودر و بولدوزر آغاز کرد و همچنان نیز دراین‌رابطه به فعالیت می‌پردازد و تا کنونی نیز بیش از هزار ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات معدنی را در اختیار بخش معدن کشور قرار داده است و به طور تقریبی تمامی طیف موردنیاز بخش معدن را در کارنامه خود داشته است.
مدیرعامل شرکت هپکو افزود: به‌طورکلی میزان ساخت داخل در شرکت هپکو متناسب با تیراژ بوده است به شکلی که هر زمان تعداد درخواست کمتر بوده در واقع ساخت نیز کمتر شده تا توجیه اقتصادی داشته باشد.
این فعال حوزه تجهیزات سنگین بیان کرد: شرکت هپکو نیز همانند سایر کشورها امکان تولید قوای محرکه همچون موتور، گیربکس، اکسل و همچنین سیستم مرکزی هیدرولیک را ندارد و از سایر کشورها تهیه می‌کند و علت این مسئله نیز عدم توجیه اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۰ به بعد شرکت هپکو به جز یک سازنده ماشین‌آلات در سطح بین‌المللی طراحی ماشین‌آلات را نیز بر اساس نیازهای بومی کشور در نظر گرفته، بیان کرد: از سال ۷۶ تا به امروز ۸ محصول ملی در حوزه ماشین‌آلات به‌وسیله شرکت هپکو دیزاین و تولید شده است که در سطح بین‌المللی نیز در جداول مقایسه‌ای قابل‌ارائه است که این امر بیانگر تیم متخصص مهندسی و فنی ماشین‌سازی هپکو در کشور است.
رفیعی در خصوص شرایط هپکو پس از خصوصی‌سازی سال ۸۰ ابراز داشت: پس از خصوصی‌سازی متأسفانه این شرکت به دلیل عدم بلوغ بخش خصوصی خریدار رو به افول رفت و در سال‌های گذشته فعالیتی را نداشت اما از سال گذشته با پرداخت بدهی‌ها و همچنین تجدید ساختار اوضاع بهبودیافته و در حال حاضر تمامی سفارش‌ها تحویل داده شده و یا در حال تحویل است و در حال حاضر محصولی در کف کارخانه وجود ندارد.
مدیرعامل هپکو با تاکید بر اینکه پتانسیل موجود در این کارخانه از لهستان تا هندوستان وجود ندارد، اظهار داشت: این شرکت به لحاظ سطح تکنولوژی، ابزارها و دانش فنی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد که باید از این پتانسیل‌ها به شیوه صحیحی استفاده شود.
وی در خصوص یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت هپکو تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات شرکت هپکو که از ابتدای سال ۶۸ موردتوجه ویژه قرار داشته است ارائه خدمات پس از فروش بوده است که در حال حاضر در تمامی استان‌ها در بیش از ۵۰ نقطه کشور نمایندگی‌هایی برای ارائه خدمات سرویس وجود دارد تا شرکت‌های خریدار این ماشین‌آلات دغدغه‌ای را دراین‌خصوص نداشته باشند.
این فعال ماشین‌آلات ابراز داشت: در سال‌های اخیر که شرکت هپکو فعال نبوده است بخش معدن کشور با کمبود ماشین‌آلات مواجه شده که این امر به‌وضوح قابل‌درک است که به همین منظور در مرداد ماه سال گذشته نامه‌ای را به معاونت معدنی وزارت صنعت و معدن ارائه دادیم مبنی بر این که تا محصولات هپکو به بازار عرضه می‌شود این شرکت آمادگی جبران نیاز معدن را به‌صورت کارشناسی داشته و می‌تواند دستگاه‌ها را با کارشناسی بر حسب نیاز معادن خریداری کند و در خصوص ماشین‌آلات نو و دست‌دوم به ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی بپردازد.
 وی با اشاره به اینکه طبق اعلام مسئولان در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ هزار ماشین با عمر متوسط ۱۸ سال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: حتی اگر در کشور اقداماتی در راستای واردکردن ماشین‌های ۸ تا ۱۰ ساله صورت بگیرد نیز وضعیت ناوگان بهبود نخواهد یافت زیرا سن ناوگان در این شرایط نیز به ۱۶ سال خواهد رسید که دردی را دوا نخواهد کرد.
رفیعی افزود: به همین دلیل ما به لحاظ کارشناسی بر این باوریم که تنها درمان کشور ما ماشین‌آلات نو چه وارداتی و چه تولید داخل است ما نیز به‌عنوان شرکت هپکو چه اگر تعرفه حمایتی لحاظ شود و چه این امر صورت نگیرد با واردات مخالفتی را نداریم.
وی در پایان گفت: عملکرد ما از گذشته بیانگر قدرت رقابت با ماشین‌های نو و دست‌دوم بوده است به شکلی که در سال ۸۶ درست قبل از خصوصی شدن این شرکت ۶۰ درصد بازار از آن ما بوده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین