شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 10:07:15 PM
برای پیاده سازی نانو فرآوری در معادن بسترسازی کنیم

رییس خانه معدن ایران بر استفاده از فناوری نانو و نقش انرژی های خورشیدی در معادن تاکید کرد.
تاکید رئیس خانه معدن بر استفاده از انرژی های خورشیدی در معادن

 به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن در اولین کارگاه آموزشی نقش نانو در معدن و صنایع معدنی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: تعیین مزیت های بالقوه و بالفعل استفاده از فناوری نانو در کلیه وجوه بخش معدن از اکتشاف تا فرآوری ضرورتی جدی است و کشورهای صنعتی جهان نیز از این مهم بهره می گیرند. معدن صنعتی است که وابستگی بی و چون چرایی با انرژی دارد.

او افزود:‎ صنعت معدن با توجه به افزایش آلاینده های هوا و افزایش بی رویه دمای کره زمین نیاز به تغییر و تحولی اساسی در منابع تامین انرژی خویش دارد. انرژی خورشید می تواند جایگزینی قابل اعتماد و کارآمد برای انرژی فسیلی به منظور تامین برق معادن باشد.

بهرامن افزود: دسترسی به انرژی روز به روز برای بسیاری از معادن در مناطق متفاوت جهان سخت تر و سخت تر می شود. معدن و صنایع وابسته به صورت سنتی وابسته به سوخت هایی با پایه فسیلی هستند که به دیزل، نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ محدود می گردد و این وابستگی با توجه به نوسانات قیمت و کمبود منابع تجدید ناپذیر، عقلانی به نظر نمی رسد.

او درخصوص کسب رتبه پنجم ایران درنانو فناوری در دنیا گفت: چند سالی است که دانشمندان و پژوهشگران ایران در حوزه فناوری های نوین گام های موثری برداشته و پیشرفت های درخور توجهی نصیب کشورمان شده است. اهمیت فناوری های نوین بالاخص نانوفناوری نقش بسیار مهمی در توسعه همه جانبه ی کشور داشته است.

بهرامن گفت: در بین فناوری های نوین گرچه همه این رشته ها حائز اهمیت است، اما اهمیت فناوری نانو از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نفوذ فناوری نانو در زندگی اجتماعی نوع بشر به یک انقلاب اجتماعی تشبیه شده است. به عبارتی دیگر، اکنون فناوری نانو در خط مقدم تحقیقات علمی قرار دارد.امید است تا خانه معدن ایران بتواند پرچمداربسترسازی جهت پیاده سازی این فناوری درمعادن کشور باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین