يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 2:43:03 AM
رئیس خانه معدن ایران اعلام کرد:

رئیس خانه معدن ایران در نشست خبری امروز خود اعلام کرد: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، تجهیزات و صنایع وابسته، صبح شنبه با حضور وزیر صنعت و مدیران ارشد معدنی کشور آغاز بکار می‌کند.
برنامه های نمایشگاه ایران کان مین 2017

به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن در ادامه یادآور شد: تفاهم نامه وزارت کشور با خانه معدن ایران در خصوص تامین امنیت سرمایه گذاران معدنی به زودی با حضور وزیر کشور به امضا می رسد.

او با تاکید بر اینکه نیاز است سرمایه اولیه صندوق بیمه معدن حداقل به 1500 میلیارد تومان برسد، گفت: موجودی کنونی صندوق بیمه فقط  پاسخگوی 10 درصد از نیاز معادن کوچک است. تیم اجرایی احیای 500 معدن متروکه با حمایت دولت و مجلس از سوی ایمیدرو و خانه معدن تشکیل شد.

بهرامن مطرح کرد: نیاز شدیدی به نوسازی ماشین آلات معدنی در معادن کوچک و متوسط داریم. با نامه وزارت کشور به رئیس کل بانک مرکزی، موضوع قبول وثیقه بهره برداران معدنی از سوی بانک ها به زودی حل خواهد شد.

محمود گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز در ادامه از اصحاب رسانه خواست در راستای توسعه اقتصادی کشور با نگاه مثبت اخبار بخش معدن کشور را پالایش کنند تا معدنکاری برای سرمایه گذاران شیرین شود. 

او به اهداف نمایشگاه معدن ایران کان مین اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در حوزه معدن و صنایع معدنی کاملا تخصصی است و با ویژگی های مشخص خود به مدت 4 روز برگزار می‌شود. در نمایشگاه امسال 4 نشست تخصصی با محوریت‌های متفاوتی پیش بینی کردیم. با توجه به اینکه معتقدیم معدنکاری بدون رعایت مسائل زیست محیطی معنایی ندارد و باید برای ارتقای استانداردهای محیط زیستی‌مان به تکنولوژی‌های جدید دسترسی پیدا کنیم یکی از موضوع‌های این پنل تخصصی به رابطه معدنکاری و محیط زیست اختصاص یافته و قرار است چشم انداز تعامل معادن، محیط زیست و منابع طبیعی در آن بررسی شود.

بهرامن گفت: یکی دیگر از نشست‌های تخصصی تعریف شده در خصوص استراتژی معدن و چالش‌های ساختار اجرایی آن است که با حضور آقای دکتر کرباسیان برگزار می‌شود. نشست دیگر به مباحث سرمایه گذاری، تامین مالی و استانداردسازی برپایه اقتصاد معدنی توجه دارد که قرار است با حضور آقای مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران انجام شود. در نشست دیگر هم استراتژی زنجیره فولاد در افق 1404 با حضور آقای دکتر بهرام سبحانی بررسی خواهد شد.

او امنیت سرمایه‌گذاری معدنی را منوط بر ثبات اقتصادی و قوانین شفاف دانست و گفت: سعی کرده‌ایم در این نمایشگاه تمامی دغدغه‌های معدنکاران مورد بررسی قرار گیرد زیرا مشکلات بخش معدن با ابزارهای کارشناسی حل می‌شود و یکی از نیازهای نمایشگاه ایران کان مین همین موضوع بوده است. امیدواریم در طول این 4 روز تمامی بازدیدکنندگان نمایشگاه به صورت کامل از این نشست‌ها بهره‌مند شوند. امسال کمیته دانشجویی خانه معدن با نگاه جدیدی در نمایشگاه ورود پیدا کرده و در راستای نزدیک شدن صنعت و دانشگاه برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته چرا که امروز 4500 معدن فعال داریم اما می بینیم راه جذب این جوانان از دانشگاه به صنعت سخت شده است.

بهرامن با بیان اینکه صنایع معدنی می‌تواند مانند کلاس آموزشی برای دانشجویان باشد، افزود: کمیته معدن و جامعه خانه معدن ایران نیز با محوریت اقتصاد رفتاری و متشکل از دانشجویان دانشگاه شریف در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت و به جامعه معدنی معرفی می‌شوند. همچنین کمیته بانوان معدنکار و کمیته نانو خانه معدن حضور فعالی خواهند داشت.

او افزود: در این نمایشگاه 146 شرکت داخلی و 139 شرکت خارجی از 13 کشور حضور پیدا می‌کنند و از این تعداد آلمان، ایتالیا و چین به صورت گروهی و رسمی در نمایشگاه مشارکت خواهند داشت.

محمود گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه چگونه بازار سیمان رونق می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به تجربه من در کارخانه سیمان انارک معتقدم صنعت سیمان به دلیل ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد می‌تواند در بازارهای صادراتی نقش‌آفرینی بسیاری داشته باشد. چرا که سیمان کاربردهای متنوعی دارد و کارخانه‌های داخلی با ظرفیت بالایی تولید دارند. اما به نظرم راز موفقیت یک واحد صنعتی تولید با کیفیت است و دانش بروز در فرآیند تولید سیمان. که این اصل را ما در کارخانه انارک همواره پایبند بودیم. سیمان تولیدی ما با بالاترین مقاومت در بازار عرضه می‌شود و در تولید سیمان حفاری ورود پیدا کردیم و موفق شدیم با دقت و ارتقای کیفیت به سوددهی خوبی دست یابیم.

 

گوهرین با تاکید بر جانمایی درست کارخانه‌های سیمان گفت: اگر مکان یک کارخانه کارشناسی شده در منطقه‌ای واقع شود و محصول تولید شده دسترسی آسانی به دریا برای تجارت و صادرات داشته باشد، مسلما می‌توان برای بلندمدت به این صنعت امیدوار بود و برنامه‌ریزی کرد. در مقطع کنونی صنعت سیمان نیازمند ایجاد هلدینگ‌های صادراتی در این مناطق مختلف است و باید استانداردهای جدید تعریف شود.  

در ادامه بهرامن با بیان اینکه بسیاری از معادن ما  باید در مسیر تجهیز و نوسازی قرار گیرند، گفت: در این زمینه باید پروژه‌هایمان را از طریق فاینانس‌‌ تامین مالی کنیم که از طریق ایمیدرو در این زمینه ورود پیدا کردیم و هنوز مذاکرات در جریان است. آخرین نوسازی معادن کشور در سال 80 صورت گرفته و در این مقطع توانستیم ماشین آلات خاص معدنی را با معیارهای متناسب معدنکاری فراهم کنیم اما الان باید بتوانیم روند نوسازی معادن را شتاب دهیم تا با تکنولوژی‌های بروز دنیا آشنا شویم.

او افزود:  دولت می‌تواند با حمایت‌های جانبی در زمینه تسهیلات برای بخش معدن، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی را تقویت کند. چرا که این صندوق مسوول صدور بیمه است و با گشایش اعتبار برای متقاضیان تسهیلات و با صدور بیمه نامه، بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات با سهولت عمل می‌کنند. اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی صندوق بیمه کافی نیست نمی‌توان تمام معادن کشور را پوشش داد. صندوق بیمه به دلیل ظرفیت محدودش نمی تواند معادن زیادی را ضمانت کند به همین دلیل بهتر است سرمایه آن را به 1500 میلیارد برسانیم تا حداقل بتوانیم 40 درصد معادن کشور را تجهیز کنیم.

بهرامن ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بخش معدن در سال‌های گذشته این بود که پروانه معدنی را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کردند اما الان قرار است پروانه بهره‌برداری معدن به عنوان وثیقه مورد قبول واقع شود. اخیرا وزارت کشور به رییس کل بانک مرکزی در خصوص قبول پروانه بهره برداری معادن به عنوان وثیقه از سوی بانک ها و موسسات مالی نامه نگاری داشته و امیدواریم نتیجه بخش واقع شود.

رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره استانداردسازی در معادن زغال کشور گفت: ما در خانه معدن ایران گزارش‌های متعددی در مورد معدنکاری زغال‌سنگ به وزارت صنعت ارائه دایم و بسیار خوشحالیم که دکتر شریعتمداری ایمنی در معادن زغال را در ایران یکی از اولویت‌های اصلی می‌دانند. حادثه معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزاد شهر جزو حوادثی است که مشخص کرد باید نگاه ما در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن  متحول شود.

او با بیان اینکه استفاده از تجهیزات جدید می‌تواند در کاهش حوادث تاثیرگذار است، افزود: البته نمی‌توان فقط با افزایش سرمایه‌گذاری در معادن شاهد کاهش حوادث بود بلکه می‌توان با آموزش درست و فرهنگسازی در کاهش وقوع این حوادث موثر واقع شد. نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال خانه معدن ایران وفعالان این عرصه برای رفع مشکلات تولید و نیز قیمت گذاری این محصول چشم انداز قابل قبولی را برای این صنعت می‌تواند تعریف کند. در حال حاضر پیشنهاد شده سرمایه گذاری 1600 میلیارد تومانی در این صنعت و ۲٫۵ میلیارد یورویی در بازه زمانی ۱۵ ساله صورت گیرد.

بهرامن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کارگروه مشترک وزارت کار و خانه معدن ایران به چه تفاهمی رسیده اند، گفت: تشکیل کارگروه مشترک وزارت کار وخانه معدن ایران با هدف بالا بردن سطح ایمنی معادن کشور از ضروریات بخش معدن بوده و خانه معدن تمام توان کارشناسی خود را درجهت تدوین اسناد ایمن سازی وحمایت از معادن کشور خواهد داشت. کارگروه مشترک وزارت کار و خانه معدن ایران طی چند ماه آینده دو سند ایمن سازی معادن و حمایت از معادن کشور را بعد از تایید وزیر کار به هیات دولت تقدیم می‌کند.

او با لزوم استانداردسازی قراردادهای معدنی گفت: تدوین قراردادهای معدنی با الگوبرداری از قراردادهای نفتی می‌تواند آینده همکاری‌های معدنی کشور را با دنیا متحول کند به همین دلیل خانه معدن با سیدمهدی حسینی، رئیس پیشین کمیته بازنگری قراردادهای نفتی و آیه کاتبی، دبیر پیشین کمیته قراردادهای نفتی نشست‌های آموزشی برگزار کرده  تا برای تدوین بهترین قراردادها در بخش معدن گام جدی برداشته شود. سعی داریم وضعیت قراردادهای داخلی و خارجی در بخش معدن کشور را بررسی کنیم و نحوه تعامل با شرکت‌های خارجی در بستن قراردادهای برد- برد و دارای آورده برای بخش دولتی و خصوصی فعال در معادن ایران را مد نظر قرار دهیم.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین