شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 10:40:42 PM
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

وزیر صمت در نمایشگاه ایران کانمین 2017 با تشریح چشم انداز دولت در بخش معدن مطرح کرد: دولت برای تولید 55 میلیون تن فولاد خیز برداشته است و برای ایجاد بازار داخلی و خارجی برای سیمان برنامه ریزی شده است.
3 اولویت مهم در بخش معدن/ اختصاص تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی به معادن کوچک

به گزارش معدن نامه، محمد شریعتمداری با بیان مطلب فوق اظهار کرد: یکی از اولویت های بخش معدن ارتقای ایمنی است چرا که حادثه معدنی آزادشهر نباید تکرار شود. اکتشاف، ایمنی و بکارگیری سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن مهمترین اولویت دولت دوازدهم است.

او افزود: استفاده از متخصصان و اهل فن رشته بخش معدن الزامی است و بهتر است در مسیر رشد معادن مان از متخصصان و دانشمندان این رشته کمک بگیریم. آموزش و بروزرسانی آموزش در بخش معدن بهتر است شتاب بگیرد تا بتوان از بخش معدن بالاترین ارزش افزوده را به دست بیاوریم. 
وزیر صمت افزود: جذب سرمایه داخلی در کنار سرمایه ‌گذاری خارجی امر مهمی است چرا که اقتصاد معدنی نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی است. ما امروز نیاز به قراردادهای سنگین در حوزه معدن داریم. چرا که اخیرا متوجه ذخایر جدید و عظیم سنگ آهن یزد شدیم که معادل کل ذخایر سنگ آهنی که تا کنون داشتیم. به همین دلیل باید به قرار های خارجی رنگ تازه ای ببخشیم تا بتوانیم قدم هایمان را در بخش معدن محکم تر برداریم.
 
او ادامه داد: زنجیره سنگ آهن تا فولاد را باید به تکامل برسانیم تا به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم چرا که باید صادرات 15 میلیون تنی فولاد را به واقعیت نزدیک کنیم.

سیمان ما که در بخش صنایع معدنی قرار دارد نیاز به بازارسازی دارد و  بازار داخلی مان را در عرضه خود سیمان و کلینکر تقویت کنیم. ارزش افزوده در واحدهای ذوب باید در راس برنامه های مهم صنایع مان قرار گیرد. 

او افزود: صادرات صنایع معدنی 5.5 میلیارد تومان در سال 95 داشتیم و رشد 7 درصدی را تجربه کردیم. بخش معدن به دلیل رکود بخش مسکن و مصالح ساختمانی نتوانست رشد خوبی را تجربه کند اما امیدواریم در سیاستگذاری شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی خوبی برای رونق بازار مسکن ترتیب دهند. 
معادن کوچک و متوسط می توانند از تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی نوسازی صنایع و 1.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی با بهره کم استفاده کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه آینده روشنی برای سرمایه گذاری در بخش معدن وجود دارد، گفت: اعتقادی که در زمینه تعرفه ماشین آلات معدنی وجود دارد این است که معتقدیم باید تلاش شود ماشین آلات مورد نیاز در داخل کشور تولید شود. ایران دست تک تک تولیدکنندگان را می بوسد. من شخصا امروز می خواستم دست تولیدکننده ای که 1000 شغل ایجاد کرده را ببوسم اما نگذاشت. 

او در پایان گفت: امیدوارم هر روز شاهد رونق بیشتر معدن و صنایع معدنی کشور باشیم.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین