شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 11:12:47 PM
در نشست مشترک معدنکاران با رئیس سازمان محیط زیست مطرح شد:

نخستین نشست فعالان بخش معدن با ریاست سازمان محیط زیست لحظاتی پیش آغاز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
کلانتری به معدنی ها چه گفت؟/  4 ماموریت رئیس جمهور  به محیط زیست
به گزارش معدن نامه، محمود گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در ابتدای این نشست فعالان بخش معدن با رییس سازمان محیط زیست مزایای مالچ پرلیتی شرکت عمران مومان چابهار را روایت کرد. 

او درباره اقدامات پرلیت و محیط زیست به چالش ایران و کمبود آب در آن اشاره کرد و گفت: ریزگردها در تمام زندگی همه موجودات تاثیرگذار است. حل این معضل از اهمیت بالایی برخوردار است. چندین راهکار ارائه شده است. یکی از این کارها مالپاشی است که اثرات آن پس از سه سال از بین می رود. در همین راستا برای حل این معضل شرکت در دستور کار قرار داده تا با این فرآیند رطوبت خاک حفظ می شود. 

گوهرین به مزایای مالچ پرلیتی شرکت عمران مومان چابهار اشاره کرد و گفت: ثبیت خاک در برابر آب و فرسایش باد، حفظ در رطوبت از خاصیت های مالچ پرلیتی است و هیدروسیدینگ نیز روشی جدید است  برای کاشت چمن و گیاهان پوششی. مزایای این روش کاهش 40 درصدی مصرف آب به طور چشمگیر است. با این راهکار امکان کاشت گونه های متنوع بیشتر می شود و رویش گیاهان قارچی کاهش می یابد. از دیگر مزایای این روش در شرکت عمران مومان چابهار این است که می تواند یک مکمل غذای محلی برای گیاهان باشد.

در ادامه محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در نشست تخصصی معدنکاری و محیط زیست گفت: از رییس سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و معاونت معدنی وزارت صمت و همه شرکت کنندگان این نشست تشکر می کنم. معدنکاری بدون رعایت مسائل زیست محیطی غیرممکن است. 

او افزود: خانه معدن اعضای هیات امنا و اعضای هیات مدیره به معدنکاری به شرط محیط زیست اعتقاد دارند. برداشت ثروت های خدادادی بر مبنای محافظت از محیط زیست باید انجام شود و معدنکاران بر اساس همین زوایا وارد فعالیت های معدنی شده اند.

بهرامن ادامه داد: لطمه نزدن به محیط زیست باید باشد و امیدواریم در این نشست فوق تخصصی مسائل مربوط به محیط زیستی به خوبی مطرح شده باشد و این تعامل بین جامعه معدنی و محیط زیست ادامه داشته باشد. نباید برخی تخلفات زیست محیطی را به تمام بخش معدن عمومیت داد. 

جعفر سرقینی معاونت معدنی وزارت صمت با بیان اینکه ضوابط محیط زیستی قابل تفسیر نباشد، مطرح کرد: معدنکاری در تمام دنیا بر اساس استانداردهای زیست محیطی جریان دارد و در ایران هم طبق این شرایط معدنکاری باید انجام شود. چرا که بخش معدن نمی تواند بدون رعایت مسائل زیست محیطی به اهداف توسعه و رشد دست یابد.

 

کلانتری در نشست مشترک با معدنکاران:
🔹رئیس جمهور 4 ماموریت به محیط زیست داده است.
1. حق آبه زیست محیطی
2. حذف آلودگی کلان شهرها
3.حذف منشا گرد غبار
4. حل مشکل زباله

 

🔹30 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به کامیون های آلوده است
🔹تلفات آلودگی کلان شهرها بیش از 2 برابر حوادث رانندگی است
🔹20 درصد آلودگی تهران مربوط به موتور سیکلت ها و 50 درصد مربوط به بقیه خودروهاست
🔹به زودی از ورود کامیون های 10 سال به بالا جلوگیری می کنیم
🔹محیط زیست در راستای توسعه پایدار با معدن خیلی راحت کنار می آید
🔹متخلفان اسم معدن را زیر سوال برده اند
🔹90 درصد فعالیت های معدنی در راستای محیط زیست کار می کنند
🔹10 درصد معادن مخرب اند که معدن را زیر سوال برده اند
🔹وزارت نفت به وظایفش در خصوص نفت عمل کرد اما زورمان به خودروسازان نرسید
🔹خودروسازان و موتورسازان ما به تعهدات زیست محیطی عمل نمی کند
🔹خودروساز اگر عرضه تولید خودروی استاندارد ندارد، تولید را متوقف کند
🔹معدن و محیط زیست نباید با هم مقابله کنند و پیوسته باید در تعامل باشند
🔹موافق تعامل با معدن و محیط زیست هستم ولی به شرط و شروطی
در راستای توسعه پایدار مشکلی نداریم ولی توسعه یکسویه را نمی پذیریم
🔹به صنایع آلوده کننده رحم نمی کنیم


 

درخواست روسای خانه معدن استان ها از رییس سازمان محیط زیست و منابع طبیعی

 

 

 

کسیانی رییس خانه معدن آذربایجان شرقی: 

 

 

🔻نقش سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست در استان ها بسیار مهم است و باید دست از تصمیمات سلیقه ای بردارند.

 

 

🔻طیبی، رییس خانه معدن استان تهران:

 

 

هنوز اقتصاد معدنی در ایران رشد نکرده و در چند سال گذشته عمده مشکلات زیست محیطی معادن را خود معدنی ها حل کردند. 

 

منشا ریزگردها در استان تهران از کجاست؟

 

دستگاه های پالایش را چندی پیش در جوار معادن شهریار آوردند اما هیچ منشایی پیدا نشد. باید منشا این ریزگردها پیدا شود چرا که معادن شن و ماسه را با توجه به نقش اشتغالزایی شان نمی توان تعطیل کرد.

 

 

🔻محمدی، رییس خانه معدن کردستان:

 

 

 در قوانین بخش معدن و محیط زیست باید بازنگری صورت گرفت. از سال 93 در معادن استان با سازمان محیط زیست مشکل داریم. اگر واقعا محیط زیست نمی تواند مشکل را حل کند به وزارت صمت ارجاع دهد.

 

 

🔻 شرافت، رییس خانه معدن استان فارس: 

 

 

معادن ما در مجاور بزرگترین پارک های طبیعی ملی مانند بختگان قرار دارد. این معادن اشتغال بسیاری داشتند و درآمدزایی داشته اند. درخواست می کنیم کمیته های تعامل و چند جانبه سازمان محیط زیست و خانه معدن را تشکیل دهید. چندی پیش در یکی از کارگاه های معدن سنگ چینی نیریز دو قوچ پناه آورده بودند. به نظرم این نشانه اعتماد حیات وحش به معدنکاری ماست.

 

🔻 زاویه،  دبیر انجمن کارفرمایی صنعت مواد نسوز :

 

بخش معدن و صنایع معدنی یکی هستند.

 

در زمان تلفیق بودجه،  نظام ودیعه گذاری را طرح ریزی کردیم. اما تاخیر سازمان محیط زیست و عدم ورود آن در دولت گذشته به این موضوع ودیعه گذاری شکل نگرفت. این نظام را باید سازمان محیط زیست جدی بگیرد و فرصتی در اختیار ما معدنی ها قرار دهید تا این نظام ودیعه گذاری را باهم بررسی کنیم. این کار را 45 کشور انجام می دهند. در ایران هم معدن و صنایع معدنی به معنای واقعی کار می کنند و اشتغال پایدار در مناطق محروم ایجاد می کنند.


مسعود منصور، معاون سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر هیچ طرح دعوایی بین معدنکاران و منابع طبیعی شکل نگرفته است. استعلامات برای بهره برداری از معادن منطقی تر شده و سازمان منابع طبیعی نسبت به فعالیت معادن تصمیم های بزرگی گرفته اما معدنکاران باید به سمت بازسازی و احیای معادن بروند و دستور العمل احیا و بازسازی معادن بهره برداری شده را باید اجرایی کنیم. 

او افزود: امیدواریم در ادامه جلسات نیز اقدامات مثبت معدنی که باعث فرهنگسازی در بخش معدن می شود، گفته شود تا مشکلات. نگاه ما به تمام معادن نمی تواند یکسان یاشد و ذخایر معدنی باهم متفاوت است. امیدوارم در تمام واحدها این نگاه کارشناسی حاکم شود.

منصور گفت: بازسازی معدن فقط به معنای کاشت گیاه و باغ نیست. در میزان تخریب دقت شود و باید بهترین پتانسیل معدن پس از شناسایی استفاده شود به عنوان حوضچه آب و پرورش ماهی یا ایجاد جاذبه های ژئوتوریسم در معدن.

ظهرابی معاونت سازمان محیط زیست در نشست تخصصی بخش معدن و محیط زیست افزود: به تصمیم گیری و نقش شورای عالی معادن در بخش معدن امیدوار هستم و معتقدم شورای عالی معادن با درایت برای حفظ معدن و محیط زیست تصمیم گیری می کند. 

او ادامه داد: وزارت صمت باید تلاش کند در بکارگیری تجهیزات در معادن توجه کند و اگر قرار است فعالیت پایدار در بخش معدن داشته باشیم باید با شیوه های جدید و تکنولوژی های بروز بهره ببریم.

ظهرابی گفت: در سازمان محیط زیست به آقای کلانتری پیشنهاد دادم تا یک گروهی را مقرر کنیم برای فعالان معدنی ضوابطی تعیین شود. چرا که جامعه معدنی باید با ضوابط محیط زیست آشنا باشند.

 معاونت سازمان محیط زیست افزود: قوانین معدن و محیط زیست باید درازمدت باشد و این دو بخش همدیگر را بیشتر درک کنند. معدنکاران می گویند به بازیافت اعتقاد دارند. ما موافق این موضوع هستیم و مجوز آن بررسی می شود. در خصوص نظام ودیعه گذاری هم قبول داریم و باید آن را جلو ببریم.





مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین