يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 12:56:47 AM
خوانساری در نشست با فعالان بخش معدن خواستار شد:

نشست فعالان بخش معدن با مدیران اتاق تهران در سالن اختصاصی کان مین 2017 برگزار شد.
خانه معدن پروژه های جذاب برای سرمایه گذاران خارجی را به اتاق معرفی کند
به گزارش معدن نامه، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در جمع فعالان معدن اظهار کرد: بخش معدن و صنایع معدنی 6 درصد اقتصاد را تشکیل می دهند. 7 درصد ذخایر شناخته شده دنیا را داریم و فرصت های بکری برای سرمایه گذاران وجود دارد.
او افزود: نرخ رشد بیکاری در کشور بالای 12 درصد است و با توجه به اشتغالزایی بالای معدن سرمایه گذاری در این بخش منجر به ایجاد اشتغال می شود.
خوانساری گفت: هیچ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه ای بدون سرمایه گذاری خارجی نمی توانند سرپا بمانند. بدون سرمایه گذاری خارجی رسیدن به رشد 8 درصدی محال است.
رئیس اتاق تهران افزود: 4 درصد از این رشد به سرمایه گذاران داخلی ربط دارد.
او با بیان اینکه واقعی کردن قیمت ارز خواسته مشخص فعالان اقتصادی است، گفت: دخالت های دولت در امور بخش خصوصی این بخش را ضعیف نگه داشته است. خانه معدن ایران پروژه های جذاب برای سرمایه گذاران خارجی را به اتاق معرفی کند. باید این باور را ایجاد کنیم که بخش خصوصی از یک اندازه بزرگتر شود. 
خوانساری ادامه داد: بخش خصوصی امروز می تواند از گشایش فاینانس های جدید استفاده کند و طرح های اقتصادی در دست خود را تامین مالی کند. دولت چابک به معنای این است که مجوزهایی که کار بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری سخت می کند، حذف کند. وقت آن رسیده که دست بخش خصوصی را باز بگذاریم، در غیر این صورت نمی توان شاهد رشد خصوصی ها بود. 
شرافت رییس خانه معدن استان فارس در این نشست سوالی مبنی بر اینکه اتاق بازرگانی در زمینه کوچک سازی دولت چگونه مطالبه گری می کند، پرسید و گفت: حجم دولت در اقتصاد بیشتر از 80 درصد است. اتاق بازرگانی در زمینه کوچک سازی دولت چگونه مطالبه گری می کند؟ برای سرمایه گذاری در بخش معدن عدد قابل توجهی لازم است و بهتر است شاخصی برای این سرمایه گذاری تعیین شود.
او با بیان اینکه الان وقت تهاتر کالا به کالاست، گفت: الان که یکسری دانش و فناوری وارد کشور می کنیم و برای این انتقال مشکلاتی وجود دارد، اتاق بازرگانی چه نقشی می تواند داشته باشد؟
بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران و رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی نیز گفت: آمارهای جدید نشان می دهد 18 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی صورت گرفته و بقیه رد دیون بوده است. در حالی که شعار خصوصی سازی بارها مطرح می شوداما دولت بزرگ و بزرگتر شده است. 
او افزود: طی سال های اخیر سهم بخش خصوصی در اقتصاد کمتر و کمتر شده است. در تمام دنیا به نفع اقتصادی روابط شکل می گیرد و ایران هم همین شکل روابط را دارد. برخی مشکلات ما با خودمان است. نظام بانکی اگر ایراد دارد، ربطی به تحریم ها و کشورهای دیگر ندارد. نظام ارزی، بانکی و... باید به نفع بخش تولید کشور اصلاح شود. 
محمدجعفر صادقی پناه دیگر عضو هیات مدیره خانه معدن در ادامه از رئیس اتاق بازرگانی تهران پرسید: اتاق ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ایرانیان مقیم خارج چه کرده است؟ قانون های بسیاری در بخش معدن وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد. مانند قانون معادن که به تازگی از سوی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصلاح شده اما این ترس وجود دارد که اگر از کانال بخش خصوصی بگذرد و به دولت با نگاه دولتی تغییر کند. 
خوانساری در ادامه این نشست مطرح کرد: در خصوص واقعی سازی قیمت ارز بهتر بود از  دکتر شریعتمداری سوالی پرسیده شود. امروز اعتقاد واقعی سازی قیمت ارز پررنگ است همانطور که چینی ها نیز قیمت یوان را پایین نگه می دارند تا بتوانند صادرات خوبی داشته باشند. در مورد بانک ها هم می توان گفت اتاق بازرگانی تهران مفصل در زمینه نظام بانکی کار کرده است اما برخی مشکلات ریشه در اقتصاد کشور دارد. در زمینه تعرفه هم همین طور است. 
او با اشاره به یکی از مصوبه های ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: اتاق در خصوص اظهارنامه های مالیاتی از دولت مطالبه گری داشته و می کند. بنابراین اتاق بازرگانی مطالبه گری خودش را دارد، اما دولت در وظایف غیرحاکمیتی دخالت بسیار دارد و تمرکز خود را به سمت دیگری معطوف کرده است. 
خوانساری گفت: در حال حاضر بدهی دولت به بخش درمان و بانک ها نیز مطرح است اما به هر حال این مشکلات قبل از انقلاب هم بوده و کار را به جایی رسانده که الان بانک ها بنگاه دار شده اند. 
دولت بیش از اندازه در اقتصاد دخالت می کند به همین دلیل نیاز است که همه برای کمرنگ شدن حضور دولت در اقتصاد تلاش کنیم و مطالبه گری کنیم. 


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین