شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 10:07:12 PM
وزیر صمت پیشنهاد کرد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرحهای معدنی تاکید کرد: ۴۰ درصد از کل تسهیلات بانکی طبق قانون باید به حوزه معدن تعلق بگیرد.
اولویت منابع صندوق بیمه ایمنی معادن  زغال سنگ باشد

محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرح‌های معدنی صندوق بیمه فعالیتهای معدنی و بانک صنعت و معدن:

🔹از مجموع 600 هزارمیلیارد تومان منابع بانکی که در اختیار فعالیت‌های اقتصادی قرارمی گیرد باید 40 درصد به بخش صنعت و معدن اختصاص باید و امروز خوشبختانه 32 درصد از این سهم را در اختیار داریم که بخشی از آن به صورت چرخشی در اختیارصنایع و معادن فعال قرارمی‌گیرد، بخشی برای فعالیت‌های توسعه ای و بخش دیگری برای سرمایه در گردش مورد استفاده واقع می‌شود.

🔹دولت حدود 50 هزارمیلیارد تومان در سرفصل‌های مختلف برای طرح رونق تولید و نوسازی صنعتی کشور اختصاص داده است که آن را از طریق منابع بانکی دراختیار واحدهای تولیدی کشور قرار می‌دهد.

🔹دولت دوازدهم، دولت رونق فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی کشور است، تمام تلاش‌مان را در افزایش سهم این بخش در اقتصاد کشورو در افزایش ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی انجام می دهیم که امیدواریم در 4 سال پیش رو گام‌های موثری برداریم.

🔹یکی از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم با رهنمودهای دکتر روحانی توجه به حوزه معدن است، نگاه دولت به استفاده اهرمی از بودجه برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی است که ظهور و بروزش را مشاهده می کنید.

🔹با نظر مبارک مقام معظم رهبری اجازه استفاده از 1.5 میلیارد دلار ازمنابع صندوق ذخیره ارزی برای ایجاد اشتغال در روستاها و بخش‌های زیر 10 هزار نفر کشور داده شده است که به محض اینکه این اعتبار در اختیار دولت قرارگرفت آیین نامه اجرایی آن تنظیم شد و در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید و ان شاء الله به اجرا در خواهد آمد.

🔹برای اینکه بتوانیم ازمجموع منابع موجود استفاده اهرمی بکنیم و بخش قابل ملاحظه ای ازمنابع سیستم بانکی را دراختیار بخش صنعت و معدن قراردهیم، تفاهم نامه‌هایی را در یک سلسله تفاهم نامه‌های زنجیره ای با بانک‌های عامل به جلو بردیم که با افزایش سرمایه صندوق این تفاهم نامه نیز افزایش پیدا می‌کنند.

🔹مقدماتی که امروز بخشی از آن را ملاحظه می کنید در راستای سیاست کلان و کلی دولت خدمتگذار و شخص دکتر روحانی است، بسیار خوشبختم که صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی تفاهم نامه‌ای را با بانک صنعت و معدن که هر دو در عرصه حمایت از معدن و صنایع معدنی پیشتاز هستند به امضا رساندند.

🔹قبلا این صندوق با حداقل سرمایه، توان حضور در فعالیت‌های حمایتی بخش معدن را نداشت، با تصویب به موقع قوانین و مقررات لازم و اجرای سازمان برنامه و بودجه در ماه‌های اخیر این سرمایه حدود 10 برابر افزایش یافت که این قدم بزرگی است .

🔹 ظرفیتی حدود 400 میلیارد تومان منابع و ضمانت نامه برای فعالیت‌های معدنی کشور در حوزه تامین ماشین آلات و تجهیزات برای فعالیت‌های معدنی و طرح‌های مرتبط با عملیات معدنی در اختیار این بخش است که این علاوه بر سایر اعتبارات و منابعی است که سیستم بانکی به طور طبیعی در اختیار این بخش قرارمی دهد.

اجازه استفاده از 1.5 میلیارد دلار ازمنابع صندوق ذخیره ارزی برای صنایع روستایی و ایجاد اشتغال / امروز 32 درصد منابع بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است

🔹🔹محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرح‌های معدنی صندوق بیمه فعالیتهای معدنی و بانک صنعت و معدن (2):

🔹توصیه من این است که در تامین منابعی که صندوق بیمه فعالیت های معدنی در اختیار بخش‌های گوناگون قرارمی دهد به موضوع ایمنی معادن به ویژه معادن زغال سنگ که شرایط ایمنی نامتعادلی دارند، توجه شود و در کنار آن دیگر معادن در اولویت کار صندوق قرار بگیرد.

🔹ایمنی واحدهای معدنی باعث جذب نیروهای جوان به سمت فعالیتهای معدنی می شود، اگر چه ممکن است این اقدام به صورت مستقیم در ایجاد اشتغال نقش ایفا نکند.

🔹باید مرهون تلاش همه معدن‌کاران و کارگران معدنی که زیرزمین و در بدترین شرایط در تبدیل این ثروت ملی و دارایی بزرگ به فعالیت‌های مولد سازنده در اقتصاد کشور نقش دارند، بود.

🔹دکتر کرباسیان مجدداً به سمت ریاست سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران منصوب می شود.

🔹15 پهنه و 5 محدوده درحوزه‌های گوناگون معدنی پس از برداشتن ریسک‌های اولیه مجدداً برای فعالیت در اختیار صاحبان آن‌ها گذاشته شد.

🔹با ایجاد ستاد عالی فولاد که در وزرات صنعت،‌ معدن و تجارت شکل گرفته است، می خواهیم توازن در تکمیل زنجیره مواد معدنی بخش‌های مختلف ایجاد کنیم.

🔹امیدواریم علاوه بر حوزه معادن فلزی در سایر حوزه‌های معدنی مانند مواد کانی غیرفلزی قدم‌های موثری برداریم، در حوزه فلزات گرانبها که استفاده‌های ویژه ای در فعالیت‌های های معدنی دارند، توجه ویژه ای را اعمال خواهیم کرد.

🔹بانک صنعت و معدن پیشتاز فعالیت‌های مربوط به اعطای تسهیلات درحوزه صنعت و معدن بوده و در این دوره موفق عمل کرده است.

🔹همکاری بسیارخوب و صمیمانه ای بین بخش خصوصی فعال در حوزه معدن وجود دارد، حضور آقای بهرامن، رییس خانه معدن به عنوان رییس هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی جهت گیری صندوق را درجهت منافع موثر و قابل توجه بخش معدن بیشتر خواهد کرد.

🔹همکاری با سازمان نظام مهندسی معدن همکاری مشفقانه ای است، با جدیت کار را پیگیری می کنند تا بتوانیم با تجمیع نظرات و دیدگاه‌های صاحب نظران، فعالان شاغل در عرصه فعالیت‌های معدنی، به کارگیری منابع لازم و حمایت های لازم مالی و پوشش ریسک فعالیت‌های صنعتی و معدنی شاهد رشد این بخش در آینده باشیم.



منبع: شاتا

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین