شنبه 6 مرداد 1403 شمسی /7/27/2024 7:50:04 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70673
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 اسفند 1402-23:39
  • کاربر:
شوک در بازار نیکل؛

بسیاری از بزرگترین معادن نیکل جهان با آینده‌ای تیره و تار روبرو هستند، چرا که با تهدیدی وجودی مواجه می‌شوند: عرضه تقریبا بی حد و حصر فلز ارزان قیمت از اندونزی.
استخراج از معادن نیکل بدون سود است

به گزارش بیرونیت به نقل از رویترز، در حالی که تقریبا نیمی از کل عملیات نیکل با قیمت‌های اخیر سودمند نیست، روسای بزرگترین شرکت‌های معدنی هفته گذشته هشدار دادند که دورنمای کمی برای بهبود وجود دارد.

سقوط احتمالی استخراج نیکل از استرالیا تا کالدونیای جدید در زمانی رخ می‌دهد که دولت‌های غربی در تلاش برای تامین زنجیره تامین مورد نیاز برای کربن زدایی اقتصاد جهانی هستند. اما در یک چرخش طعنه آمیز، تولید نیکل اندونزی با سوخت زغال‌سنگ، فلز سبزتری را قیمت‌گذاری می‌کند که تاکنون نتوانته در بازار برتری داشته باشد.

خارج کردن کنترل فلزات استراتژیک از چین به نقطه کانونی دولت جو بایدن تبدیل شده است. با این حال، در حالی که مقامات ایالات متحده در سراسر جهان به دنبال انعقاد قراردادهایی برای موادی مانند کبالت و مس هستند، سنگین‌ترین معکوس مربوط به نیکل اندونزیایی تحت حمایت چین است که جزء کلیدی خودروهای الکتریکی است.

اندونزی در حال حاضر بیش از نیمی از عرضه جهانی را به خود اختصاص داده است و پتانسیل رسیدن به سه چهارم کل تولید تا پایان دهه را دارد.

دانکن وانبلاد مدیر اجرایی آنگلو امریکن پس از آن که شرکتش هفته گذشته ۵۰۰ میلیون دلار از تجارت نیکل خود را کاهش داد، گفت: یک چالش ساختاری جدی در نتیجه استخراج بیش از اندازه نیکل در اندونزی وجود دارد و به نظر نمی‌رسد که آنها به این زودی تسلیم شوند.

به صورت سنتی، نیکل به دو دسته تقسیم می‌شود: درجه پایین برای ساخت فولاد ضد زنگ و درجه بالا برای باتری‌ها. گسترش عظیم تولید نیکل اندونزی با عیار پایین منجر به مازاد تولید شده و مهمتر از همه، نوآوری‌های فرآوری اجازه داده است که این اشباع به یک محصول با کیفیت بالا تبدیل شود.

بازارهایی کالا همیشه در معرض نوسانات دوره‌ای بوده‌اند، به ویژه زمانی که عدم تعادل عرضه و تقاضا ناگاهان به دلیل افزایش یا رکودهای کلان گسترده‌تر باشد. اما آنچه در حال حاضر در نیکل اتفاق می‌افتد متفاوت است، زیرا کل صنعت دستخوش یک تغییر ساختاری است که پیش‌بینی‌ها و مدل‌ها را تغییر داده است.

در سال‌های اخیر گروه بی‌اچ‌پی به عنوان بزرگترین شرکت معدنی جهان، از این فلز دفاع کرده و آن را به عنوان یک بازار رشد کلیدی می‌بیند که به جبران عقب نشینی آن از سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند اما در عوض به یک فاجعه تبدیل شده است.

با بیش از نیم دهه مازاد عرضه در پیش رو، احتمالا معادن بیشتری قبل از بهبود اوضاع بسته می‌شود. اگر بالاخره بازار بار دیگر متعادل شود، اندونزی و چین سهم بیشتری از بازار خواهند داشت.

با این حال، افزایش استخراج سریع اندونزی انتقاداتی را برانگیخته است. بیشتر تولید آن از انرژی زغال‌سنگ تامین می‌شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای بالاتری در هر تن نسبت به تولیدکنندگان رقیب دارد و گسترش سریع آن باعث فرسایش جنگل‌های بارانی می‌شود.

با چشم‌انداز کمی برای بهبودی کوتاه مدت، معدن‌کاران غربی امید خود را به کمک‌های دولتی در کوتاه مدت و فشار به سمت مشتریان – مانند خودروسازان – که خواستار «سبز شدن» هستند، بسته‌اند.

بی‌اچ‌پی هفته گذشته از بورس فلزات لندن خواست تا سیاست تامین منابع مسئول خود را گسترش دهد تا بررسی‌های زیست محیطی را در برگیرد و به تمایز تولید از عرضه اندونزی و چین کمک کند.

با این حال همانطور که گلنکور اعتراف کرده است، تاکنون خریداران نیکل تمایلی به پرداخت بیشتر ندارند.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین