يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 7:04:52 AM
پس از یک دوره بزرگ رکود؛

پس از یک رکود نسبتا طولانی مدت، لیتیوم که به عنوان فلز باتری شناخته می‌شود در حال نشان دادن نشانه‌هایی از حیات است که بر اساس گمانه‌زنی‌ها، شرایط را برای بهبود وضعیت بازار ایجاد خواهد کرد.
بازار جهانی لیتیوم به حیات بازمی‌گردد

به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ نیوز، قیمت لحظه‌ای کربنات لیتیوم در چین – ماده کلیدی مورد استفاده برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی – پس از سقوط ۸۰ درصدی در سال ۲۰۲۳، به بالاترین سطح خود از ماه دسامبر تاکنون رسیده است. در همین حال در بورس آتی گوانگجو نیز پرتقاضاترین قرارداد طی ماه گذشته بیش از یک پنجم افزایش یافته است.

لیتیوم به عنوان کالایی که نقشی کلیدی در تولید باتری دارد، در گذار به انرژی پاک سهمی اساسی دارد اما مازاد عرضه جهانی و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا موجب کاهش قیمت‌ها شد. علیرغم این آشفتگی، تولیدکنندگان عمده به روند سابق خود ادامه می‌دهند چرا که به زعم آنها قیمت‌های پایین ناپایدار هستند و در نهایت چشم‌انداز مثبتی برای لیتیوم متصور می‌شوند.

البته اشاره به این نکته ضروری است که این کاهش قیمت برخی از تولیدکنندگان را به کاهش تولید تشویق کرده بود. در میان آنها شرکت کور لیتیوم Core Lithium بخشی از عملیات معدنی را برای کاهش هزینه‌های نقدی به دلیل «کاهش قابل توجه» قیمت‌ها به حالت تعلیق درآورده است.

گروه یو بی اس اخیرا در گزارشی نوشت: بازار لیتیوم در حال تعدیل مجدد است و صنعت تولید و پروژه‌ها را محدود می‌کند با این حال پیشرفتی در تراز کلی حاصل شده است اما همچنان تاکید می‌کنیم که اگر روند افزایش قیمت خیلی سریع اتفاق بیفتد، ممکن است این شرایط گذرا باشد.

در چین، این صنعت بر این گمانه زنی متمرکز است که سرکوب زیست محیطی در یک مرکز عرضه می‌تواند باعث ایجاد اختلال شود و به کاهش هزینه‌های غرب بیفزاید.
با این حال، همه در مورد تداوم افزایش قیمت لیتیوم متقاعد نشده‌اند. گروه گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد که افزایش قراردادهای لیتیوم «نباید به عنوان پایان بازار نزولی تفسیر شود».

در ادامه این یادداشت آمده است: افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت احتمالا تاثیرات فوری سرکوب‌های زیست محیطی در چین است. هیچ نکته و علامت واضحی به افزایش پایدار قیمت‌ها اشاره نمی‌کند، چرا که علیرغم کاهش عرضه و کندی پروژه‌ها، عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین