شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 2:40:25 PM
قیمت جهانی سنگ‌آهن به پایین‌ترین حد در ۶ماه گذشته رسید

در حالی که قیمت جهانی سنگ‌آهن به پایین‌ترین حد در ۶ماه گذشته رسیده است، تحلیلگران می‌گویند احتمال دارد قیمت سنگ‌آهن طی هفته‌های آتی به ۱۰۰دلار در هر تن کاهش یابد.
احتمال کاهش قیمت سنگ‌آهن به ۱۰۰ دلار در تن

براساس جدیدترین گزارشی که مرکز GMK منتشر کرده قیمت جهانی سنگ‌آهن به پایین‌ترین حد خود در ۶ماه گذشته رسیده است. در این گزارش آمده است معاملات آتی سنگ‌آهن در ماه مه، بیشترین معامله در بورس کالای دالیان، برای دوره ۶ تا ۱۳مارس ۲۰۲۴، ۹/۸درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۵/۸۰۷ یوآن در هر تن (۲۹/۱۱۲دلار در هر تن) رسید.
در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی اصلی آوریل تا ۱۳ مارس ۲۰۲۴، ۸/۱۰درصد نسبت‌به قیمت یک هفته قبل کاهش یافت و به ۴۵/۱۰۳دلار در هر تن رسید. بنابراین، قیمت موادخام به پایین‌ترین سطح خود از آگوست ۲۰۲۳ کاهش یافت.
این گزارش حاکی است که در ماه فوریه، قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور ۶/۱۰درصد و در بورس دالیان ۶/۷درصد کاهش یافت و از ابتدای سال این کاهش به ترتیب ۵/۱۹- و ۳/۲۵- درصد بود.
داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن در نیمه دوم بهمن ماه با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد. این روند منفی به ویژه به دلیل تعطیلات طولانی سال نو در چین و انتظارات غیرقابل توجیه در مورد بهبود تقاضا برای مواد خام پس از یک وقفه یک هفته‌ای ایجاد شد. شرکت‌های فولادی به دلیل کاهش قیمت فولاد و مواد اولیه، خرید خود را محدود کردند.

تلاش‌های دولت چین
دولت چین در تلاش است با تحریک بازار املاک و مستغلات از مصرف داخلی فولاد حمایت کند. به‌ویژه، در پایان فوریه، نرخ وام پنج‌ساله اصلی با ۲۵واحد کاهش به ۹۵/۳درصد رسید. در عین حال، نرخ‌های وام یک‌ساله بدون تغییر باقی ماند که باعث نگرانی فعالان بازار املاک در مورد چشم‌انداز کوتاه‌مدت شد.

تنها در ماه ژانویه، فروش خانه‌های نوساز نسبت به سال قبل ۳۴درصد کاهش یافت.تحلیلگران بانک Commonwealth استرالیا بر این باورند که ادامه وضعیت منفی بخش املاک و مستغلات چین که ۳۰ تا ۳۵درصد از تقاضای فولاد در این کشور را تشکیل می‌دهد، همچنان بر بازار فولاد و مواد خام متالورژی در سال ۲۰۲۴ البته با سرعت کمتر فشار خواهد آورد.

طبق این گزارش، ضربه اضافی به قیمت سنگ‌آهن در اواخر فوریه ناشی از افزایش ذخایر مواد خام در بنادر چین بود. آنها به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۳ رسیدند، زیرا طوفان‌های مورد انتظار در استرالیا از ایالت‌های سنگ‌آهن دور زدند و Vale، دومین تامین‌کننده سنگ‌آهن در جهان گفت که حادثه قطار بر عرضه و تولید شرکت تاثیری نخواهد گذاشت.

تداوم روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن در مارس جاری
داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که در اوایل ماه مارس، قیمت سنگ‌آهن به روند کاهشی خود ادامه داد، زیرا عوامل بنیادی صنعت فولاد کمتر از حد انتظار بودند. تردیدها در مورد بهبود تقاضا برای موادخام در کوتاه‌مدت و همچنین در میان‌مدت و بلند‌مدت افزایش یافته است. تحلیلگران فرست فیوچرز نیز گفتند: «تقاضای سنگ‌آهن به دلیل تولید کمتر از حد انتظار آهن خام همچنان تحت فشار است و ما در حال حاضر هیچ محرک قوی برای بهبود قیمت نمی‌بینیم.»
نشست سالانه پارلمانی، کنگره ملی خلق که در ۱۲مارس ۲۰۲۴ برگزار شد، امیدوار بود از بازار سنگ‌آهن حمایت کند، اما اهداف کلیدی اقتصادی چین در سال‌جاری، انتظارات برای حمایت قابل توجه از مصرف فولاد را برآورده نکرد. دولت چین از ارائه محرک‌های مالی که می‌تواند مستقیما تقاضای فولاد را افزایش دهد، خودداری می‌کند، اما به قیمت کسری بودجه بیشتر است. آندری گلوشچنکو تحلیلگر مرکز GMK گفت: سیاست پولی نرم‌تر است و نمی‌تواند وضعیت را در کوتاه‌مدت اصلاح کند.
انتظار می‌‌رود در کوتاه‌مدت به دلیل تقاضای کم و ذخایر زیاد مواد خام، قیمت سنگ‌آهن به کاهش خود ادامه دهد. به ویژه برخی از شرکت‌های فولادی اعلام کرده‌اند که قصد دارند شروع مجدد تولید را پس از تعطیلات به تعویق بیندازند و برخی از آنها برای کاهش ضرر و زیان، تولید را در اسفندماه کاهش دهند یا تعمیر و نگهداری را آغاز کنند. علاوه‌بر این، تانگشان محدودیت‌هایی را برای تولید فولاد در بحبوحه آلودگی شدید هوا اعلام کرد. این عوامل احتمالا قیمت سنگ‌آهن را در هفته‌های آینده به ۱۰۰دلار در هر تن کاهش می‌دهد.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین