شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 2:43:55 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70896
  • زمان انتشار:يکشنبه 27 اسفند 1402-7:43
  • کاربر:
روزشمار گردهمایی معدن

معدن همواره نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی در سراسر جهان داشته است. این امر به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه غنی از منابع صادق است. با این حال، بهره‌‌‌برداری از این ثروت معدنی همیشه هزینه داشته و بخش عمده هزینه آن بر عهده جامعه و محیط‌زیست است.
شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسوولیت اجتماعی

بنابراین، از آنجا که کشورهای در حال توسعه تلاش می‌کنند از عملیات معدن‌کاری برای دستیابی به رشد استفاده کنند، معدن‌کاری با مسوولیت اجتماعی یک ضرورت مطلق است. امر مهم فقط به ملاحظات اخلاقی محدود نمی‌شود و با رفاه عادلانه و پایدار در کشورها در ارتباط است. در نتیجه، کشورهای در حال توسعه می‌توانند از طریق برخی مسوولیت‌ها و جلوگیری از برخی چالش‌ها، تعادل مناسب را برای دستیابی به استخراج پایدار فراهم کنند.

تاثیرات چندوجهی معدن‌کاری
اگر عملیات استخراج معدن بدون نظارت و حفاظت لازم انجام شود، ممکن است نتایج منفی زیادی به دنبال داشته باشد. این تبعات شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، آسیب ناشی از ماشین‌‌‌آلات، تخریب محیط‌زیست، جابه‌جایی جمعیت‌‌‌های بومی، بی‌‌‌توجهی به سایر بخش‌‌‌ها و موارد دیگر است.

خطرات برای کارگران: فعالیت‌های معدنی خطرات زیادی برای کارگران ایجاد می‌کند. کارگران ممکن است در معرض الیاف آزبست، گرد و غبار سیلیس، اگزوز گازوئیل، ترکیبات پلیمری و سایر مواد بالقوه خطرناک قرار بگیرند. حتی با استفاده از تجهیزات محافظ شخصی، این آلودگی‌‌‌ها می‌تواند به پوست یا اندام‌ها آسیب برساند. صداهای بلند تولیدشده توسط ماشین‌آلات سنگین، انفجار و حفاری از ویژگی‌های مشترک منطقه معدنی است و کاهش شنوایی متوسط تا شدید از نتایج آن است. علاوه بر این، کار با مواد منفجره و ماشین‌آلات عظیم در مناطق صعب‌العبور، احتمال بروز حوادث ناگوار و صدمات را افزایش می‌دهد.
تخریب محیط‌زیست: استخراج غیر‌مسوولانه در معادن، تخریب محیط‌زیست را به دنبال دارد. جنگل‌‌‌زدایی مداوم، فرسایش خاک، آلودگی آب و اختلال در اکوسیستم‌های حساس تهدیدهای زیادی را موجب می‌شود. علاوه بر این، عملیات معدن‌کاری می‌‌‌تواند باعث انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای زیادی شود که عواقب تغییرات آب‌وهوایی را بدتر می‌کند.

جوامع بومی: جمعیت‌‌‌های بومی به‌‌‌ویژه در معرض پیامدهای منفی عملیات معدن‌‌‌کاری هستند، زیرا طی قرن‌‌‌ها با سرزمین‌‌‌های خود همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌‌‌اند. این جوامع اغلب با از دست دادن مناطق شکار و تجمع سنتی خود، کوچ اجباری از خانه‌های آبا و اجدادی و تخریب شیوه زندگی و میراث فرهنگی خود مواجه هستند. مشکلاتی که این جوامع با آن روبه‌رو هستند می‌‌‌تواند با ورود فعالیت‌‌‌های معدنی تشدید شود و باعث ناآرامی‌‌‌های اجتماعی مانند افزایش جرم و جنایت، سوءاستفاده از مواد مخدر و استثمار گروه‌‌‌های اجتماعی ضعیف‌‌‌تر شود.

تغییرات در عملیات معدن‌کاری
اطمینان از عملیات معدن‌کاری پایدار و مسوولیت‌پذیر اجتماعی مستلزم اجرای چند تغییر است که شامل بهبود دید با نور کافی، تهویه گازهای مضر از طریق سیستم‌های کارآمد، نگهداری تجهیزات در شرایط خوب از طریق تمیز کردن و بازرسی منظم، مدیریت سطوح ارتعاش و صدا برای جلوگیری از کم‌شنوایی، مراقبت از خطرات گردوغبار، اجرای استانداردها و مقررات ایمنی دقیق و در نظر گرفتن دماهای شدید است؛ مواردی که می‌تواند بر ایمنی و سلامت کارگران تاثیر بگذارد.

مهم‌تر از همه، نظارت بر رعایت همه مقررات در هسته اصلی است تا اطمینان حاصل شود که عملیات ایمن باقی می‌ماند.

نظارت بر محیط‌زیست و شیوه‌های پایدار
شرکت‌های معدنی باید اولویت را به اجرای فناوری‌های پیشرفته و مفید برای محیط‌زیست بدهند که بازرسی از راه دور با استفاده از روبات‌ها و اسکن سه‌بعدی برای به حداقل رساندن قرار گرفتن انسان در معرض محیط‌های ناپایدار، سیستم‌های مدیریت مبتنی بر حسگر برای نظارت بر کیفیت هوا، خودکارسازی سیستم‌های روشنایی و انرژی، تسهیل تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده و استفاده از فناوری دوقلوی دیجیتال از جمله این موارد هستند. شرکت‌های معدنی همچنین باید بر بازسازی و احیای مناطق استخراج‌شده تمرکز کنند. این موضوع حفظ اکوسیستم‌های محلی را تضمین می‌کند که شامل حذف ایمن زباله‌های اضافی و جایگزینی خاک و پوشش گیاهی بومی است. شیوه‌‌‌های معدن‌کاری پایدار و مسوولیت‌‌‌پذیر اجتماعی همچنین شامل استفاده مجدد از زباله‌‌‌های معدنی برای اهداف تولیدی است. علاوه بر این، استفاده از تجهیزات سازگار با محیط‌زیست مانند ماشین‌آلات با باتری و بادوام، ردپای کربن را کاهش می‌دهد. مدیریت دقیق زباله‌های سمی هم بسیار مهم است. این امر دفع مناسب را تضمین کرده و از تخلیه غیرقانونی که می‌تواند به حیات وحش و جوامع آسیب برساند جلوگیری می‌کند.

توانمندسازی اقتصادی و مزایای مشترک
یک راه ایده‌‌‌آل برای ایفای مسوولیت اجتماعی معادن این است که اطمینان حاصل شود مزایای استخراج مواد معدنی بین مردم محلی توزیع می‌شود. راه‌های متعددی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. شرکت‌های معدنی می‌توانند در ایجاد فرصت‌های اقتصادی پایدار کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند استانداردهای عمومی زندگی ساکنان مناطق معدنی را افزایش دهند. این موضوع از طریق تامین مالی توسعه زیرساخت‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش میسر است. در درازمدت، جوامع می‌توانند برای تنوع‌بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی خود و کاهش اتکا به استخراج معادن، با حمایت از کارآفرینی محلی و طرح‌های ظرفیت‌سازی توانمند شوند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین