دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:04:52 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71107
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 فروردين 1403-14:17
  • کاربر:

 شرکت فولاد خوزستان از اصلی‌ترین تامین کنندگان شمش و اسلب فولادی سهمی ۱۹ و ۳۵ درصدی بازار داخلی را به خود اختصاص داده است که باید آن را اصلی‌ترین بازیگر بازار این محصولات دانست.
نقش مهم «فخوز» در تامین نیاز بازار داخلی

به گزارش بیرونیت، شرکت فولاد خوزستان را باید یکی از مجموعه های مهم تولیدی فولاد در کشور دانست که شمش آن مرجع قیمت گذاری محصولات این زنجیره محسوب می شود.

این مجموعه در سال های اخیر تلاش کرده است با مدیریت بحران هایی همچون بحران انرژی، مواد اولیه و تصمیماتی که دولت برای بازارهای صادراتی با وضع عوارض می گیرد ، بتواند نقش خود را در تولید عرضه محصولات فولادی حفظ کند.

شرکت فولاد خوزستان تولیدکننده محصولات مهم فولادی یعنی شمش فولادی و اسلب است که باعث شده اهمیت این شرکت در میان تولیدکنندگان فولاد بیش از پیش باشد.

درواقع فولاد خوزستان در تولید شمش و اسلب سهم بالایی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده است و باید آن را تامین کننده اصلی این محصولات در بازار دانست.

از سویی دیگر با توجه به افزایش تقاضا در بازار داخلی و همچنین نیاز صنایع پایین دست، لازم است تا فولاد خوزستان به سمت افزایش تولید محصولات خود رفته و در این باره نیز برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفته است.

اما نگاهی به آمارهای معاملاتی در بورس کالا نشان می دهد، فولاد خوزستان یکی از اصلی ترین بازیگران بازار محصولاتی همچون شمش و اسلب است. حجم کل معاملات شمش فولادی در بورس کالا در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون و ۹۴ هزار تن بوده است که از این معاملات بیش از ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار تن آن، یعنی ۱۹ درصد کل حجم معاملات شمش در بازار داخلی، مربوط به عرضه‌ های صورت ‌گرفته توسط فولاد خوزستان بوده است. پس می توان محصولات این شرکت را در میان محصولات فولادی، مهم و استراتژیک دانست.

شمش فولادی از مواد اولیه برای تولید دیگر محصولات فولادی است. در کنار آن اسلب نیز اصلی ترین ماده اولیه برای صنایع نوردکار محسوب می شود که باید فولاد خوزستان را تولید کننده و عرضه کننده اصلی آن دانست.

همین نقش ۱۹ درصدی در بازار عرضه می تواند صنایع مختلفی را وابسته به محصولاتی تولید در فولاد خوزستان کند. درواقع فولاد خوزستان با تولید همین دو محصول توانسته یکی از اصلی ترین تامین کنندگان مواد اولیه صنایع پایین دست باشد. جالب است بدانید سهم فولاد خوزستان در عرضه اسلب به بازار ۳۵ درصد است.

با توجه به آمارهایی که از سال ۱۴۰۲ منتشر شده است، بی شک با بهره برداری از طرح های توسعه ای و همچنین برنامه ریزی ای که این مجموعه در دست اجرا دارد در سال جاری به سمت افزایش سهم ۱۹ درصدی خود در بازار خواهد رفت.

این اتفاق بر میزان فروش و سوددهی «فخوز» نیز اثر گذار خواهد بود. از سویی دیگر در کنار تامین بازار داخلی افزایش صادرات این مجموعه می تواند در روند اجرای طرح های توسعه ای و افزایش کمی و کیفی محصولات اثر گذار باشد.در نتیجه می توان پیش بینی کرد سهم این مجموعه از بازار داخلی در سال جاری نیز رو به افزایش باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین